søndag 30. april 2017

DAGENS BOK: TOM KRISTENSEN – DØDSRIKET

Den saudiarabiske prinsen Yasir dreper brutalt sin unge kone Noorah. Hennes bror Saeed sverger hevn. Han gjennomfører et attentat mot prinsen og må flykte fra Jidda. Fire studenter fra Midtøsten planlegger et selvmordsangrep i Oslo, men en sprengladning går av på Kringsjå studentby før de klarer å få satt aksjonen i verk.
Da Tommy Tenvold slutter i den trauste jobben i Skatteetaten og i stedet hopper på en toppjobb i Global Capital, et nystartet internasjonalt inkassofirma, aner han ikke at han er i ferd med å bli et offer for islamske jihadister. For i Oslo går det en saudiaraber rundt og tenker på en hevn så spektakulær at den vil skape sjokkbølger langt utover Norges grenser.

Jeg mottar mange lydbøker fra Blindeforbundet.  De aller fleste bestiller jeg selv. Jeg har den vanen at om jeg finner en forfatter jeg liker.  Ja, da blir jeg helt hekta og bestiller jeg alle bøkene av vedkommende.  Av en eller annen grunn har denne boka av en av mine favorittforfattere, Tom Kristensen , blitt liggende ulest.  Og jeg har glemt den litt.  Men da jeg nå foretok en opprydning i mine lydbøker, så dukket denne opp.

Boka ble utgitt i 2006.  Nå har kanskje verden endret seg en god del på de siste ti årene.  Kanskje derfor jeg reagerer på at enkelte personer i boka er vel godtroene. Men så sitter jo jeg som leser med en god del ekstra opplysninger.  Ettersom forfatteren gir oss flere parallelle historier.  Jeg har hatt lignende følelse tidligere når jeg har lest TKs bøker.  Men dette skaper et ekstra engasjement for meg som leser, og da bør jeg være fornøyd.

Tom Kristensen er en av våre aller beste forfattere innen sin sjanger.   Han gir oss alltid originale og spennende historier.  Jeg digger det når historien jeg leser er ulikt alt annet jeg har lest.  Og Kristensen gir meg alltid nettopp en slik unik historie.

Dette er den fjerde boka jeg leser av Tom Kristensen.  Forfattere skaper ofte sine hovedpersoner som vi følger gjennom flere bøker.  Men det gjør ikke Kristensen.  Derfor har jeg gjennom de bøkene jeg nå har lest hittil hatt den fornøyelse av å besøke flere ulike miljøer

Her kan du kjøpe boka som pocketutgave

Les gjerne mine tidligere blogginnlegg om Tom Kristensens bøker: