torsdag 27. april 2017

SPLITTER NY VINYL: REBEKKA KARIJORD – MOTHER TONGUE


2017. Control Freak Kitten Records ‎– CFK031


Rebekka Karijord, - jenta fra Sandnessjøen som gjorde svenske av seg.  Da jeg startet denne bloggen i januar 2013 så var faktisk Rebekka den første artisten jeg skrev om.  Du finner innlegget her                                                                     
Liker du Enya?  Hvis ja, så vil du garantert like Rebekka Karijord.  Men Rebekka er så mye mer.  For det første så synger hun mye mer variert enn Enya, og så har hun virkelig noe å melde. Hennes musikk og tekster er kvalitet tvers gjennom.  Artisten beskriver selv denne utgivelsen som et møte mellom det menneskelige og det maskinelle.

Mange mener at dette er den beste plata Rebekka har laget, - så langt.

Foranledningen til denne skiva var en dramatisk fødsel.  Dette bærer albumet preg av.  Her får vi hele spekteret av følelser; -  det mye kjærlighet, drømmer og smerte.  Men også mye håp og glede.  Selv om artisten har bearbeidet mye i prosessen med utgivelsen av plata, så er de fleste låtene lyse og vakre. 

Plata er innspilt i Oslo, Stockholm og Hawaii. Hawaii har sørlig satt sitt preg på albumet gjennom spor nr to «Waimanalo».  Her får vi litt uvante toner.  Men jeg lover deg, - de er verdt å lytte til.

Hørte forresten artisten på radio her forleden.  Der sammenlignet hun Hawaii, hvor Rebekka bor deler av året, med Helgeland, hvor hun er født.  Denne dama vet jo hva hun snakker om, så da må vi jo tro på det.

Ellers kom mesteparten av plata til mens Rebekka var på sykehuset med sin datter etter fødselen.  De fleste av døgnets timer satt hun med datteren inntil seg, den såkalte «hud mot hud» metoden. Mors stemme gjorde den lille godt.  Den ble tryggheten i den skumle verden som kom litt for brått på når den lille jenta egentlig fremdeles skulle ligget i mors mage.

Det er mange sterke og vakre låter på denne plata.  Min favoritt er  «Six careful hands». Dette er en sang om sykepleierne på avdelingen hvor den lille familien oppholdt seg i et par måneder. Lytt til teksten, og du vil forstå.

Jeg er så fornøyd med denne plata, at jeg nesten ikke gidder å nevne at coveret er litt simpelt.  Det kunne gjerne vært litt mere påkostet når skiva koster hele kr 299,-.  Men jeg gir pluss for at det er tung fin vinyl, 180 grams, og at det følger med tekster. Og det er jo tross alt musikken som er det viktigste.

Jeg oppfordrer deg til å spille, - og lytte til, dette albumet.  Musikken er så inderlig vakker, så jeg håper at du tar deg tid til å høre skiva.
Her kan du kjøpe albumet som vinyl eller cd.

 Ellers kan du høre albumet på  Tidal  eller  Spotify.











Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar