tirsdag 18. april 2017

PÅSKEKRIM: JAN ERIK FJELL – LYKKEJEGEREN





Fra cdon.no:
ANTON BREKKES STØRSTE UTFORDRING, NÅ STÅR MER PÅ SPILL ENN NOEN GANG.
NORGE, NÅTID: En bilmekaniker finner knokler fra en menneskehånd i understellet på en gammel Cadillac. Kripos sender Anton Brekke til Fredrikstad for å etterforske drapet på en middelaldrende kvinne. LAS VEGAS, 1978: Elliot Applebaum styrer syndenes by og forelsker seg i en ung, norsk jente som følger den amerikanske drømmen. De to historiene flettes sammen, og Anton Brekkes viljestyrke møter kraftig motstand når han må reise på jobb til Las Vegas.
Jan-Erik Fjell er tidenes yngste vinner av Bokhandlerprisen. Han har mottatt særdeles gode anmeldelser for alle sine bøker

Min kommentar:

Og så bar det til Amerika igjen.  Og så jeg som har sagt i flere blogginnlegg at jeg liker best de bøkene hvor norske forfattere legger handlingen til Norge, og aller helst utenom Oslogryta.  Men nå lurer jeg på om Jan Erik Fjell har kurert meg.  I hvert fall enn så lenge.  For makan til denne historien har hverken du eller jeg lest noen gang før.  Jeg garanterer at du aldri har har lest noe som ligner en gang.

Denne historien er så original at det er nesten ubegripelig at en forfatter kan få en slik ide.Persongalleriet er særdeles spennende i denne boka. Gåten er finurlig, og det tok ganske lang tid før undertegnede så løsningen.  Og kanskje det beste av alt.  Jeg har blitt skikkelig kjent med Anton Brekke.  Jeg kom noe nærmere han i forrige bok, men nå mener jeg å forstå hvorfor Anton Brekke er slik han er. 

Vi får et innblikk i han spillavhengighet.  Ja, vi får til og med bli med Anton på en tur ved roulletten i Las Vegas. Jeg kjedet meg mens Anton spilte , og kunne gjerne ha hoppa over dette kapittelet.  Kanskje Anton Brekke også burde stått over denne hendelsen, men han kjedet seg ikke.

I forrige bok etterlyste jeg en partner til Anton slik at han skulle ha noen å lene seg til.  Til og med det er på plass i denne historien.

Hva skal jeg ønske meg til neste bok i serien nå? Nå gjenstår det kanskje bare å håpe på at den boka blir minst like bra.  Og da kan jeg virkelig glede meg.

Her kan du kjøpe boka som innbundet  og  som  pocket





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar