lørdag 13. februar 2016

DAGENS BOK: TRUDE TEIGE – MORMOR DANSER I REGNET





Fra cdon.no:
Tre generasjoner kvinner og én mørk hemmelighet. Juni har arvet huset til besteforeldrene og drar tilbake til øya der hun vokste opp. Mens hun rydder i huset, kommer hun over et bilde av mormoren sammen med en tysk soldat og et brev hun skrev i 1946. Brevet har tysk poststempel. Det er helt ukjent for Juni at mormoren var i Tyskland like etter krigen, og hun bestemmer seg for å nøste opp hennes historie. Jakten på sannheten fører Juni til Berlin og en liten by i det som ble den russiske sonen da Tyskland kapitulerte. Der blir hun konfrontert med en brutal og ukjent krigshistorie. Etter hvert forstår Juni at mormorens hemmelighet er noe mer enn at hun var tyskerjente, og oppdagelsen får betydning for hennes eget liv. Mormor danset i regnet handler om en kvinnes fortielse og dens følger for datteren og barnebarnet. Men aller mest er dette en fortelling om kjærlighetens helbredende kraft. Romanen er basert på sanne historier og faktiske hendelser.

Min kommentar:


Av og til kjennes det godt å ta en pause fra krimmen jeg leser til vanlig for å lese en god, gammeldags kjærlighetsroman.  Det behøver slettes ikke  å være mindre spennende, for en god gammeldags kjærlighetsroman skal inneholde store porsjoner både av spenning og drama.

Det har selvfølgelig journalisten Trude Teige forstått, og med denne boka presenterer hun en riktig så god gammeldags roman. (Ja, jeg vet at jeg har skrevet uttrykket «god gammeldags» tre, eeh fire ganger nå). Så jeg regner med at dere forstår hva slags bok dette er.


Nå kjenner jeg at jeg er nesten like overtydelig som forfatteren er i partier av boka.  Jeg blir en smiule irritert når noen tar jeg tid til å forklare opplagte ting som historien handler om.  Om man har et par bøker i leserbagasjen sin, så har man sannsynligvis utviklet en smule fantasi slik at man er i stand til å lese også de uskrevne ord.


Boka skifter mellom fortid og nåtid.  Ikke så heldig etter min smak.  Den gamle historien er både sterk, spennende og lærerik, men historien fra nåtid gir meg ingen ting.  Her blir personene for blasse.  Ja, han som etter hvert skal framstå som kjæreste og elsker er helt gjennomsiktig.


Hovedpersonen Juni er likevel litt interessant, ikke bare fordi hun er datter og barnebarn til to svært så sterke kvinner, men aller mest fordi hun tar tak i og kommer til delvis bunns i sin families historie.  Litt etter litt kommer hemmeligheter for en dag, men den hele og fulle sannhet når ikke frem til Juni.  Det er kun vi lesere som får den gjennom bokas tilbakeblikk i tid.


De aller fleste vet hva som skjedde med de norske jentene som hadde forelsket seg i en tysker under krigen.   Jeg har hørt og lest utallige historier om snauklipping og samling av jenter i interneringsleire og om tap av norske statsborgerskap.  Men jeg visste lite om hva som skjedde med de norske jentene som dro med sin kjøre til Tyskland.  Dette forteller heldigvis denne boka noe om.  Jeg takker Trude Teige som å ha skrevet denne viktige boka.  Etter det jeg har lest meg til er den basert på virkelige historier.

Nettopp derfor anbefaler jeg boka.

Her finner du boka som  innbundet pocket  ,  lydbok på cd  og til  nedlasting

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar