onsdag 17. februar 2016

MGP 2016. NORSK FINALE.



Så er snart sirkuset i gang igjen. I år er selveste Jan Fredrik Karlsen hyret inn som MGP-general. Da jeg hørte denne nyheten i fjor, så forventet jeg en revolusjon. Men etter å ha hørt årets låter så må jeg bare erkjenne at alt er som før. Her er min høyst personlige vurdering av låtene. Jeg gjør oppmerksom på at jeg kun har lyttet til låtene. Jeg har altså ikke sett sceneopptredener eller videoer. Enkelte av låtene kan helt sikkert løftes av en proffesjonell opptreden.


Agnete – «Icebreaker»
Tekst og melodi: Agnete Johnsen, Gabriel Alares og Ian Curnow.
Agnete Johnsen er jenta fra Finnmark som var vokalist i The Black Sheeps da de vant MGP Jr i 2008 med den samiske låta «Oro jaska beana». I 2013 sang hun seg inn i hjertene våre med Ola Bremnes «Har du fyr» da hun til slutt kom på andreplass i Stjernekamp.  I 2014 vant hun «Skal vi danse» med sin dansepartner Egor Filipenko.
Låta hun presenterer i årets MGP ligner litt på noe jeg har hørt før.  Ja, den minner om Margaret Bergers «I Feed You My Love».  Jeg blir litt stressa av at låta skifter takt flere ganger underveis.







Elouiz – «History»
Tekst og melodi: André Lindahl, Jeanette Olsson, Michael Jay.
Christina Cornelia Elouise Pethrus Lauritzen (20) er denne artistens fulle navn. Denne svensk/norske jenta bor for tiden i Maura / Nannestad. 
Hun har en ren og pen stemme.  Etter min smak en typisk «køntristemme».
«History» begynner så lovende, men blir dessverre litt for kjedelig.





Freddy Kalas – «Feel Da Rush»
Tekst og melodi: Fredrik Auke, Simen Auke, Mikkel Christiansen, Trond Opsahl og Christoff Huse.
Selvfølgelig må Freddy Kales, selveste kongen av alle fester, enten det er russefest på Tryvann, afterski i Hemsedal, strandparty på Tjøme, skumparty på Ibitza eller etterpålag i Velfjord, så passe Hr Kalas inn.  Vi har alle hørt «En pinne for landet» etter manges mening alt for mange ganger. Dette er musikk man blir i godt humør av, enkelt og greit.  Jada, jeg vet at mange lar seg irritere av denne type musikk. Uansett resultat av årets norske MGP finale så tror jeg denne låta vil bli spilt mye utover våren og sommeren, i likhet med fjorårets pizza-låt av Staysman.  Jeg får litt Banana Airlines assosiasjoner av denne, og da er det partymusikk. Lettvint og greit, men forferdelig slitsomt.   Neppe noen vinner. Men for all del - Jeg kan ta feil.  Dette er en sånn enten / eller låt.  Blir spennende å se hvor låta havner.





Laila Samuels – «Afterglow»
Tekst: Laila Samuelsen
Melodi: Laila Samuelsen, The Beatgees og Jan Weigel
Laila Samuels var vokalist i bandet Tuesday til de ble oppløst.  Hun har samarbeidet med artister som Venke Knutson, Maria Arredondo og Alejandro Fuentes.
Typisk Grandprix-låt vil mange si.  Her er det bare å starte opp vindmaskinen. Håper ikke dette blir brukt mot låta, som er en Kate Bush inspirert ballade, en ganske fin en faktisk.






Makeda – «Stand Up»
Tekst og melodi: Danne Attlerud, Michael Clauss og Thomas Thörnholm.
Endelig,  - en ekte soult-låt.  Saksofon og greier.  Dette gjør meg lykkelig, - og litt trist.  Trist fordi jeg har hørt dette før, men i farten husker jeg ikke hvilken låt den nermest er en kopi av.  Håper bare den ikke er for lik.
Makeda synger dritfint.
Makeda Dyhre er 23 år, er født i Etiopia og bor nå i Asker.Vi har tidligere sett henne i Tv-program som The Voice og Det store korslaget.
Hun har jobbet med flere kjente artister deriblant Nico&Vinz, Samsaya og OnklP og jobber nå som korist for Admiral P og synger i tillegg i gospelkoret Traces Gospel Choir.
Min favoritt !

          




Pegasus – «Anyway»
Tekst og melodi: Tommy Nilsen og Ronny Nilsen

Enda en ballade. Denne gangen med litt ekstra power. Låter som Norges store sønner Return fra åttitallet, men vokalisten er litt for snill. Stemmen hans blir litt vel polert for denne type låter. Men du verden , - han synger bra. Men jeg kommer nok til å glemme denne låta ganske fort.







Stage Dolls – «Into the Fire»
Tekst og melodi: Torstein Flakne, Anne Judith Wik, Mark Spiro, Hallgeir Rustan


Å, så glad jeg ble da jeg hørte at gode gamle Stage Dolls skulle være med i årets MGP. Det er en litt snillere utgave vi møter i 2016 enn de gutta jeg husker fra 1988. Låta er fin den, og jeg tror den kommer til å havne på pallen. Men jeg skulle ønsket meg mere gitar. Joda Torstein Flakne, jeg hører deg. Men jeg vil ha mere, råere, sterkere, røffere, kort og godt : mye mere !





Stine Hole Ulla – «Traces»
Tekst og melodi: Stine Hole Ulla, Ingrid Skretting og Trude Kristin Klæboe
Stine var jenta som vant Norske Talenter i 2012. Hun har en stemme som gjør at hun er i stand til å synge skjorta av de fleste.  Låta er nydelig.  Men jeg er usikker på om den hører hjemme i dette konseptet.  Etter min smak er dette en typisk musikal melodi, eller temamelodi i filmmusikken til vakre bilder.  Synes derfor det er vanskelig å vurdere Stine i denne settingen.  Resultatet kan like godt bli bunn som topp.  Men at jenta kan å synge, ja, - det er vi enige om.




Suite 16 – «Anna Lee»
Tekst og melodi: David Bjoerk, Andreas Moe, David Eriksen, Alexander Austheim
Dette er Norges svar på «One Direction». Boybandet kom i stand som følge at et realityprogram.  Guttene kan å synge og bevege seg til musikken, eller danse om du vil.  De ser bra ut, framstår som snille og hyggelige, og har selvfølgelig en stor fanskare hos unge tenåringsjenter.  Fansen kaller seg «suitehearts».
Jeg mistenker at mange fans vil tømme kontantkortene under avstemmingen i årets MGP.
Låta?  Jeg holdt nesten på å glemme å kommentere den.  Det viser bare hvor mye «alt det andre» har å si når det gjelder slike prosjekt. Låta er lettbeint popmusikk som er lett å like.







The Hungry Hearts featuring. Lisa Dillan – «Laika»
Tekst og melodi: Tonje Gjevjon
 

 MGP skal være show og underholdning. Og her får vi begge deler i bøtter og spann. Jeg får assosiasjoner til tysk diskomusikk fra syttitallet. Boney M, Baccara, Kraft-wek osv. Og ikke å forglemme en av de beste MGP-melodier gjennom tidene, nemlig den uforglemmelige Djengis Khan. Jeg kjenner ikke gruppa, men etter det jeg forstår så legger de stor vekt på selve showet. Og Lisa Dillan som er leid inn på vocal, synger veldig fint. Jeg gleder meg, og har store forvent-ninger. Topp tre ! God fornøyelse. Denne låta kan faktisk vinne.  Rett og slett!



Da er det bare å glede (eller grue) seg til årets norske finale i Melodi Grand Prix 2016.  Den går av stabelen i Oslo Spectrum den 27. febr.
Men før den tid blir det en gjennomgang av alle låtene på Nrk1.  Det blir spennende å se om de såkalte ekspertene er enige med meg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar