søndag 1. februar 2015

DAGENS BOK. JUSSI ADLER OLSEN: JOURNAL 64




Forlagets omtale:
Helt fram til 1950-tallet ble "upassende" kvinner deportert til den lille øya Sprogø, der misbruk, tvang og svik var hverdagskost. Dit kom også unge Nete Hermansen, og derfra klarte hun å unnslippe – trodde hun. Den dagen fortiden innhenter Nete, blir også starten på en av Avdeling Qs mest kompliserte saker. Hva skjuler seg i jentas fortid? Hva skjedde med henne, og hvor ble det av menneskene omkring henne? Flere av dem ble sporløst borte. Hvem sto bak forsvinningene?
Samtidig som etterforsker Carl Mørck er kommet i en svært vanskelig situasjon i forbindelse med en drapssak som involverer ham personlig, gjenåpnes den 23 år gamle saken. Den skal vise seg å handle om overgrep på det aller groveste, overgrep som tilsynelatende fortsatt finner sted. Og så kommer en ny, kaldblodig morder på banen.
Kritikerroste Journal 64 er den fjerde boka i Jussi Adler-Olsens krimserie om Avdeling Q.

Min kommentar:

Jussi Adler Olsen , - denne danske forfatteren som tok meg med storm allerede ved det første møte. Han har et av de aller rareste, men også det aller beste etterforskningsteam man kan ønske seg. De er unike, dyktige og morsomme. Jussis kriminalgåter er så originale at det er ikke bare veldig spennende å lese, men også veldig, veldig uforutsigbare. Noe som gir en helt spesiell leseropplevelse.

I skrivende stund har jeg sett to filmer basert på hans bøker. Jeg advarer dere. Dette var dårlige greier. Til tross for stjerneskuespillere, så mister historien in magi. Så derfor, - hold dere unna filmatiseringen av hans bøker.

Jeg vil også gi ros til den norske oversettelsen. Iblant hører jeg på svenske lydbøker ettersom jeg bytter bøker med svenske venner. I den svenske oversettelsen så har mye av det morsomme, særlig alt ved Assad og hans språklige krumspring blitt borte. Den norske lydboka, lest av Helge Winther-Larsen, anbefales.


Her finner du boka som innbundet , pocket , Lydbok på cd (svensk) , lydbok på cd (norsk) . minnekort  og til nedlasting

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar