onsdag 25. februar 2015

FRA PLATEHYLLA: ASA - MOSAIKK


1971. RCA NES 304






Fra «ballade.no»:
Asbjørn Krogtoft, sanger, komponist, gitarist og produsent, f. 13.08.1948 i Bodø. Asa var en av de mest markante norske artister som debuterte på 60-tallet. Han er bl.a. ansvarlig for en av de mest populære og anerkjente komposisjoner innen norsk pop/rock, «Graveyard Paradise». Han var frontfigur i gruppene 1-2-6 og Taboo før han i 1968 begynte på ingeniørskolen i Narvik. Samtidig fortsatte han platekarrieren som soloartist, og fikk stor suksess med singlen «Rekkene» i 1969.


Her er hva Asa skriver selv på coverets bakside: « Noen gir seg aldri – spør meg om hvordan jeg skriver låter, hva jeg mener om det og det og hvorfor jeg mener noe i det hele tatt, - vil ha en slags oppskrift og en slags fasit.
Jeg vet aldri hva jeg skal svare, blir litt irritert – lover meg selv å skrive en stygg sang om dem …
Noen ser på TV, - noen spiller fotball, - noen maler bilder,.- andre maler kanskje bilder på TV-skjermen og samler på fotballer, hva vet jeg? Noen skriver låter, spiller og synger. Jeg er en av de sistnevnte – det er i grunnen alt – tar meg ikke selv så svært høytidelig.
Noen ganger finner jeg nesten meningen med livet, andre ganger synes alt håpløst og tomt, en dag kan jeg gå rundt og le av alt mulig og neste dag være taus og alvorlig.
Er ikke de fleste nettopp slik? - farget av sin egen mosaikk.»
 ASA

Min kommentar:

Asa var en av de aller hotteste gutta på sekstitallet. Jeg oppdaget gruppa 1 -2 -6 ganske tidlig.
Mine foreldre var ansatt på den lokale kinoen. Derfor fikk vi bladet filmjournalen rett hjem i postkassa. Og i tillegg til filmnytt var det vel så mye stoff om musikk, grupper og soloartister. Og det beste av alt. - Det var bilder, - store bilder. Ofte var det sånn at vi måtte samle på midtsidene for å få et riktig stort bilde. Jeg hadde selvfølgelig et stort bilde av gruppa 1–2-6 på veggen. 

Asa var frontfigur og en populær kar. Og så var han- jo fra Bodø. Jeg følte nesten jeg kjente han fordi jeg hadde et søskenbarn som bodde i Bodø, og hun påsto at hun hadde sagt hei til både Asa og flere andre gruppemedlemmer. Jeg har en mistanke om at dette var skryt, men hvem vet …..

Jeg likte Asa så godt, så da jeg i 1970 skulle ha mine 15 sekunder med berømmelse i form av en hilsen på radioens «Etter Skoletid - Ønskeplate», så var det nettopp Asa med «Rekkene» som var ønskeplata. Jeg husker at vi sto samlet rundt reiseradioen på den lokale matbutikken, «Arnoldbutikken». da programmetgikk på lufta. Det var stor stas å få lest opp navnet sitt på radio. Det kan helt sikkert sammenlignes med å være deltaker på et eller annet reality program i dag. Men det var et lite skår i gleden at da musikken starta, så var det en kunde som lurte på om vi ikke kunne skru ned lyden ………
Så til dags dato har jeg tatt igjen – om Asa kommer på radioen, - da skrur jeg opp lyden.

Denne skiva tåler godt at jeg skrur opp lyden. Vi får bl.a. et hyggelig gjenhør med "Vakre Vera".

Desverre fant jeg ingen klipp fra dette albumet på youtube, men vi tåler et gjenhør med "Rekkene".




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar