tirsdag 17. februar 2015

FRA PLATEHYLLA: FOLQUE – FOLQUE


1974 PHILLIPS ‎– 6317 025

På midten av syttitallet opplevde vi at folkemusikken fikk et oppsving. Mye takket være folk som Lillebjørn Nilsen, Steinar Ofsdal og Øystein Sunde. Det ble dannet viseklubber i bygd og by. Ja, til og med her i Velfjord hadde vi viseklubb. Det var musikklæreren som dannet vår viseklubb. Vi holdt til i omkledningsrommet bak scenen på Gimle. I tidsriktig ånd satt vi på puter på gulvet med beina i kors. De som kunne, spilte gitar. Selv ble jeg aldri helt stø på gitaren. Lærte meg noen grep, men jeg var så umusikalsk, at jeg hørte ikke når jeg skulle skifte grep. Men jeg hørte når det var for seint. Så jeg kjøpte tamburin for anledningen. Kan ikke huske at jeg fikk en eneste kommentar på mitt forsøk på å holde rytmen. Jeg antar at resten av viseklubben var glad til da tamburinen plutselig en dag var borte vekk.


Etter hvert så ble gitar og visesang litt for kjedelig for enkelte. Noen ville fyre opp med litt rock'n roll i tillegg, som f.eks.gruppa Folque. Gruppa ble dannet i 1972, og var vel fremfor alt inspirert av Fairport Convention. Forøvring et av mine favorittband.


Jeg har alltid vært litt nysgjerrig på nye band som har turt å gå sine egne veier. Derfor har jeg kjøpt mye rar musikk opp gjennom åra. Mange plater har blitt stående i hylla som hyllevarmere. Men denne første skiva som jeg kjøpte av detet noe merkelige bandet , den har jeg spilt med jevne mellomrom opp gjennom åra. Vil tro at Øystein Sunde som producer var et kvalitetstempel, og den viktigste årsaken til at jeg kjøpte denne skiva. 

Vi kan på mange måter si at Folque var litt forut for sin tid. Så vidt jeg kan huske, så var det ikke så mange andre band som spilte slik musikk den gang da. Men i dag har vi band som Hekla Ståstrenger, Gåte og Valkyrien Allstars som holder til i samme gata. Tro om disse bandene hadde eksistert uten Folque. Det får vi ikke svar på. Men jeg liker å tro at Folque har gjort en uvurderlig innsats for folkemusikken og formidlingen av den.
Skulle gjerne vært i Oslo i april i år. Da spiller Folque på Rockefeller i forbidelse med markeringen av at det nå er 40 år siden akkurat denne skiva ble utgitt. Og her sitter jeg akkurat nå å lytter til denne, noe slitte skiva. Rart å tenke på.


En ting til slutt. På coverets bakside står det: « Innspilt i Rosenborg Studio 21. til 25.okt 1975». Dette må vel være feil, eller hva. Send meg gjerne en melding i kommentarfeltet her, eller på Facebook / Twitter.









2 kommentarer:

  1. Du har rett med hensyn til datoene. Plateselskapet Phonogram gjorde nok et forsøk på å være "i forkant av fremtiden". :-) 21-25 oktober 1974 er selvfølgelig det riktige. Og ja, konserten på Rockefeller gikk over all forventning - så og si fullt hus og stormende jubel!
    Lars Helljesen, Folque

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Lars, for at du tok deg tid til å skrive en kommentar. Som nevnt i innlegget skulle jeg gjerne vært til stede på konserten deres. Men det får jeg tåle når jeg har flyttet fra Oslo til Nord Norge. Færre konserter, men mye mere spilling av vinyl :-) Ha en fin mandagskveld !

      Slett