torsdag 5. februar 2015

GJENHØR MED EN GAMMEL LP: BEL KANTO . WHITE-OUT CONDITIONS


1987. CRAMMED DISCS. CRAM-057

Fra wikipedia.no:
Bel Canto er en musikkgruppe fra Tromsø.
Bel Canto ble startet i 1985 av Nils Johansen, Anneli Drecker og Geir Jenssen. Gruppen dro ut av landet for å få platekontrakt, og fikk napp hos belgiske Crammed Discs. De første utgivelsene kom ut med bandnavnet Bel Kanto i Norge for å unngå sammenblanding med koret Bel Canto.
Gruppen var en av de første i Norge til å benytte datamaskiner som et hovedelement i musikken, både i studio og på konserter.



Min kommentar:

Jeg er bortimot altetende når det gjelder musikk, men har hatt litt startvansker med med  elektronica, eller såkalt prgrammert musikk. Ja, jeg innrømmer at mitt argument var mer enn tåpelig. Jeg trodde rett og slett at hvem som helst kunne lage musikk på en PC uavhengig av musikalitet. 

At det går an, tenker sikkert du. Men her sitter beviset, på at det går an, ja, at det går an å skifte mening. Selv om ikke det skjedde før jeg fikk se at band kom på scenen med PC. Da forstod jeg at programmering var ikke noe å skamme seg over. Jeg fulgte derfor ekstra godt med da Alleli Drecker fortalte om sin musikkarriere i Tv-programmet «Hver gang vi møtes» i en tidligere sesong. Ut fra det hun fortalte, og det jeg har klart å lytte meg til i det siste så kan jeg herved bekrefte. Jeg liker programmert musikk, og jeg er overbevist om at musikerne som jobber med dette verktøyet jobber like hardt og målrettet som alle de andre som spiller tradisjonelle instrumenter. 

Anneli Drecker er en meget spesiell dame med mange talenter. Jeg husker henne fra filmen «Søsken på Guds jord» fra tidlig åttitall, men kanskje enda bedre fra spenningsfilmen «Svarte Pantere» noen år seinere. Videre har Anneli samarbeidet med Røyksopp, i tillegg til at hun har spilt teater og gitt ut soloalbum.
Så dette albumet var altså starten på noe stort. En veldig morsomt gjenhør.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar