tirsdag 24. februar 2015

DAGENS BOK: LARS KEPLER – ILDVITNET







Forlagets omtale:

Et uhyggelig mord skjer på en institusjon for «vanskelige» tenåringsjenter. Ingen har sett noe. Ingen vil fortelle noe. Sporene fører Joonna Linna i retning av Vicky, som forsvant samme natt som mordet. Samtidig ringer det spiritistiske mediet Flora Hansen til politiet. Først vil hun ha penger for å snakke, snart ber hun dem bare desperat om å lytte.



Min kommentar:
Av og til leser man en bok som man vil skal vare evig. Keplers bøker varer nesten evig. Som lydbok har denne en spilletid på nesten 15 timer. Jeg diggerduoen bak psevdonymet Lars Keplers detaljrike tilnærming til gåten og løsningen. Ale disse detaljene gjør at jeg som lytter må skjerpe meg.
Den finske politimannen med de vakre grå øynene, Joona Linna, har blitt en mann etter mitt hjerte. Jeg fikk ikke helt tak i den mystiske politietterforskeren i første bok. Nå som jeg har kommet til bok nr 3, så er jeg fortapt. Men ettersom forfatterparet som står bak Keplernavnet broderer så mye ellers, kunne de godt gitt vår venn Joona enda flere egenskaper slik at han skiller seg ut fra andre krimhelter. Han blir nesten litt kjedelig når alt annet rundt han er så spennende og detaljert beskrevet. Jeg har nå lest de tre Kepler bøkene, men klarer ikke å rangere dem. Dette fordi de er så pass forskjellige. Sakene Joona må løse kan ikke sammenlignes. Dette gjør dem ekstra spennende.
Jeg anbefaler gjerne alle tre Kepler-bøkene, så kan du bedømme selv.




Her finner du boka som innbundet , lydbok på cd og nedlastning

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar