onsdag 11. februar 2015

SPLITTER NY VINYL: RONNI LE TEKRØ – MEIN AMPF


2014. Zuper / Playground . MEINAMPFLP1

Fra Platekompaniet.no:
Vanligvis når Ronni Le Tekrø spiller inn plate eller opptrer live, er det rockeren i ham som trer fram i lyset - denne umiskjennelige karakteren som nærmest vrenger munnvikene ned på skuldrene for å mane fram tonene som bare han kan se, men som vi andre er så heldige å få høre. Etter de siste årene med TNT-sirkus er det tvingende nødvendig for Toten-indianeren å finne tilbake chipahua
seg selv, noe han bare klarer ved stadig å utvikle seg i et format utenfor det patenterte TNT-soundet. På skiva Mein Ampf er det dermed den altomfavnende hippien, den vise indianeren og den selvransakende gudfaren - i én og samme person - som regjerer.
Albumet har en passende duft av Bowie, inhalert i Berlin og med uante vendinger og linjer som fort kan bli anerkjente av Zappa-kjennere. Melodilinjene er ofte veldig nynnbare over det tunge lydbildet hvor det skumle og uforutsigbare syremonsteret alltid lurer i bakgrunnen. Det er en skjerpet og leken Tekrø vi får høre her. Ikke bare som låtskriver og gitarist, men også som vokalformidler gjør han en solid og troverdig prestasjon.

Min kommentar:


+Ronni er en av Norges aller beste gitarister. Beviset har han svart på hvitt etter en kåring på åttitallet en gang. Denne urbane totningen er virkelig noe for seg selv. Han er rockeren som bor langt ute på landet. Dette for, ifølge han selv, få fred å ro til å lese og tenke. I flere intervjuver har han fortalt at han , kanskje overraskende for mange, liker å gå lange og mange turer i skogen. Han unngår gjerne lydforurensning.


Skal vi så tro disse jornalistene? Jeg vet ikke. Ronni er jo den typiske rockeren. I den rollen så er han til de grader overbevisende. Han er ikke bare, som tidligere nevnt, en av Norges beste gtarister men faktisk en av verdens 25 beste innen sin sjanger. Det betyr mye mere for meg enn at han går turer i skolen. Det jeg derimot vet om Ronni er at han interesserer jeg for hva som finnes ute i universet. Han er nysgjerrig, belest og kunnskapstørst.



Denne plata er noe overraskende. Jeg hadde ventet noe mer i stilen til TNT. Men neida, her får vi noe helt annet. Ronni sier i et radiointervju at han er inspirert av Karl Ove Knausgård, noe tittelen viser. Ifølge dette samme intervjuvet er dette første skiva i en trilogi.


På denne skiva aner vi at han er inspirert av et variert knippe artister, som bl a David Bowie og Frank Zappa. La gå at ikke Ronni er verdens beste vokalist. Men jeg synes han klarer seg meget bra.

Artig prosjekt Ronni. Jeg gleder meg til fortsettelsen.




Her finner du musikken på cd

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar