lørdag 21. februar 2015

KVELDENS FILM: ISKARIOT




Fra Platekompaniet
Valle (JACOB ERICSSON) og Mona (HELENA AF SANDEBERG) lever et harmonisk liv sammen med sin datter, helt til Valles yngre bror Adam (GUSTAF SKARSGÅRD) dukker opp. Han er narkopusher i Stockholms underverden og ligger særdeles tynt an. Han har en stor gjeld til gangsterbossen Masen (MICHAEL NYQVIST) etter at han ble fraranet et stort parti med kokain til en gateverdi på flere millioner.
Gjelden må nedbetales umiddelbart, hvis ikke er han en død mann. Adam ser ingen annen utvei enn å gå til sin bror Valle for å få hjelp, men Valle har lovt seg selv og sin familie om å ikke bli innblandet i brorens narkoaffærer. Tilslutt ser han seg nødt til å stille opp for broren og går med på å stille som kausjonist. Idet ting ser ut til å ordne seg skyter Adam en av Masens håndlangere. Det som i starten så ut som en liten misforståelse utvikler seg til et spill på liv og død, og hvor Valle innser at nærheten til sin bror er sterkere enn døden.

Min kommentar:

Jeg lar meg nok en gang forundre over at de råeste bandittene ofte lever en dobbeltliv med famile, jobb og gangstervirksomhet. Vel er denne typen film en fiksjon, men er det virkelig mulig at kvinnene i disse filmene enten er så dumme at de ikke skjønner noen ting, eller så godtar de alt bare de forsynes med materielle goder. Nettopp derfor irriterer jeg meg grønn hver gang jeg ser slike filmer. Dette er en typisk svensk film hvor råskap, hevn og blod dominerer. Ikke en gang unge Skarsgård klarer å løfte denne filmen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar