tirsdag 3. februar 2015

FRA PLATEHYLLA: CHIPAHUA – THE SOUL SURVIVORS

1984. HIT RECORDS, SOUL 001

En av mine aller kjæreste plater. Jeg har ikke så mange plater innen denne musikksjangeren, men akkurat denne digger jeg. Og det til tross for at musikken ligger i grenselandet mot jazz, en musikkform som jeg har litt problemer med. Men jeg har faktisk kommet litt nærmere jazzen i den senere tid.

Så tilbake til den skiva som ligger og snurrer på platetallerkenen akkurat nå.
Chipahua var et norsk soulorkester. De spilte musikk i et landskap bestående av soul, jazz og funk. 

Da albumet kom i 1984, var dette ukjent område for meg. Men dette svingte skikkelig, og så var det jo noen eminente musikere som presenterte musikken.
Jeg nevner i fleng: Sidsel Endresen, Inger Lise Rypdal, Maj Britt Andersen, Freddy Dahl, Jon Eberson, Ole Henrik Giørtz, Geir Holmsen, Nils Petter Molvær m.fl.
I 2002 ble denne skiva reutgitt på cd, med flere bonusspor. Denne versjonen finner du også på Wimp.

En litt glemt juvel blant norske plateutgivelser.

Du finner musikken her





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar