onsdag 17. juni 2015

DAGENS BOK: CAMILLA LÄCKBERG – LØVETEMMEREN




Forlagets info:
Endelig en ny bok om Erica Falck og Patrik Hedström, den niende i rekken av bestselgende kriminalromaner fra Fjällbacka av Camilla Läckberg. Det er januar og veldig kaldt i Fjällbacka. En halvnaken jente kommer løpende ut av skogen, rett ut på veien foran en bil. Sjåføren rekker ikke å stoppe. Da Patrik Hedström og hans kollegaer blir varslet om ulykken, er jenta allerede død. For fire måneder siden forsvant hun på vei hjem fra den lokale rideskolen, og siden er det ingen som har sett henne. Det viser seg at hun er blitt utsatt for en forbrytelse, og Patrik Hedström og hans kollegaer frykter at hun ikke er alene om denne skjebnen. Samtidig holder Erica Falck på å grave i en gammel sak. En familietragedie som førte til en manns død. Gang på gang besøker hun mannens kone, som ble dømt for drapet, men Erica får ingen svar. Hva er det kvinnen skjuler? Erica kjenner på seg at det er noe som ikke stemmer. Og det virker som om fortiden kaster sine mørke skygger over nåtiden.

Min kommentar:

Camilla Läckberg er ute med ny bok. Og da går turen til Fjällbacka. Et av de vakreste steder jeg har vært. Og hadde jeg hatt mulighet, så hadde jeg flytta dit for godt. ... Eller kanskje ikke. For ifølge Läckbergs bøker så skjer det grusomme ting der, og det er ingen grenser for hvor mye ren ondskap som er samlet på et lite sted.

Men hedigvis så bor Erica og Patrik i denne lille kystbyen, og disse to løser de aller fleste saker. Men denne gangen får de virkelig noe å bryne seg på. Og Patriks sjef er like håpløs og ubrukelig som før, om ikke mere. Han blir nesten litt komisk.

Selvfølgelig leverer Camilla Läckberg. Hun er pålitelig og stø som fjell. Og det aller beste er at det etter min mening er stigning i hennes fofatterskap. Bøkene tar for seg stadig nye miljøer. Og spenningen er fullt på høyde med den forrige boka.

I tillegg klarer Camilla å beskrive hovedpersonenes privatliv slik at de blir levende for oss. Jeg har fulgt Erica og Patrik siden de ble kjærester, for lenge lenge siden. Jeg føler at jeg kjenner både de to, barna, Ericas søster og hennes ex-mann og nåværende mann, søsterens barn, Patriks mor osv.osv. Jeg kan ikke gå nærmere inn på familien og deres nåværende relasjoner uten å røpe for mye.

Nok en gang har jeg hørt ei lydbok på originalspråket. Jeg gjør som regel det når det gjelder svenske bøker. Og min svenske favorittoppleser er Katarina Ewerlöf. Hun er helt fenomenal. Det er vel også årsaken til at hun har blitt brukt som oppleser på ca 200 lydbøker., denne inkludert.


Dette er en super bok å ta med seg på ferie i sommer. Men obs.obs. Du kommer ikke til å klare å legge den fra deg, så ta med en bok til, for denne kommer ikke til å vare hele ferien.











Her finner du boka som lydbok på cd  ,  til nedlasting  og  minnekort .




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar