søndag 7. juni 2015

DAGENS BOK. JAMES LEE BRUKE: GLASSREGNBUEN







fra cdon.no:
Dave Robicheaux er tilbake i New Iberia og har viklet seg inn i den mest opprivende og vanskelige saken i karrieren sin. Syv unge kvinner er blitt brutalt drept i nabokommunen. Mye tyder på at en seriemorder er på ferde, men drapet på skoleflinke Bernadette Latiolais passer ikke inn: Hun var ikke et typisk hjelpeløst psykopatoffer. Robicheaux og hans beste venn, Clete Purcel, konfronterer Herman Stanga, en beryktet hallik og cracklanger som begge mennene forakter. Clete følger opp med å banke Stanga, foran øynene på flere vitner. Da Stanga senere blir funnet død, henger Cletes liv og karriere i en tynn tråd. I et idyllisk paradis som herjes av destruktive krefter stiger Glassregnbuen fram som James Lee Burkes hittil beste bok i serien om Robicheaux.

Min kommentar

Dette er virkelig det vi kan kalle hardkokt krim. For meg, som stort sett leser nordisk krim, så var dette et brutalt stilskifte. I starten hadde jeg litt problemer med å henge med på alle personene og de egenskapene som hver enkelt ble tillagt. Men etter å ha lest ca 60 sider, begynte jeg rett og slett på nytt. Jeg har gjort dette tidligere med bøker som er noe krevende, og mange av disse har blitt noen av mine aller beste leseropplevelser.

Noen stor leseopplevelse er ikke denne boka, selv om den er drivende spennende. Etter min smak er persongalleriet for stort og omfattende. Jeg liker nok best bøker som avspeiler mindre mijøer.
Men om du er tilhenger av rå amerikansk krim, så er kanskje dette boka for deg. Jeg for min del ser fram mot filmen. For den tror jeg kan bli ganske bra.



Her finner du boken som innbundet  og   pocket

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar