torsdag 11. juni 2015

SPLITTER NY VINYL I POSTKASSA: JAGA JAZZIST – STARFIRE


2015. Ninja Tune. ZEN223






Vanligvis pleier jeg å gjengi en beskrivelse av aktuell vinyl fra en eller annen platebutikk. Men denne gangen var det sparsomt med opplysninger, med unntak av platas sporliste.
Det eneste jeg fant var denne linja fra nettbutikken thegarden.no:
Nytt album med Jaga Jazzist! Jazzistienes sterkeste album er faktum! Og dette vanvittig innovative covere må alle se. Anbefalt!



Min kommentar:

«Rockekjerringa» og jazz er i utgangspunktet ingen bra match. Men denne kjerringa har etterhvert blitt litt mykere i kantene (Ja ja, jeg vet - litt rundere i formene også). Men nå snakker vi musikk.

Fra å kun ha lyttet på rock av alle typer, så er jeg nå altetende. Ja, jeg finner faktisk noe tiltalende i alle typer musikk. Men man må lære seg og lytte, om man ikke får en opplevelse da. Når det gjelder klassisk musikk så hadde jeg nettopp en slik opplevelse. Ja, det kan kanskje sammenlignes med en vekkelse når det gjelder min oppdagelse av klassisk musikk. I 1988 var jeg mutters alene på en behandlingsreise i utlandet. Jeg lengta hjem fra dag en, og tenkte hvordan skal jeg holde ut. Men på hotellet var det et bibliotek med et musikkanlegg. Desverre var det ingen musikk å spille. Jeg gikk derfor ned til en gateselger og kjøpte den eneste musikken han hadde «en 10pk med klassiske kassetter». Disse ble spilt og musikken ga meg en form for trøst. Så en kveld dro jeg til en Haydn-konsert i en gammel katedral. Der skjedde det. Jeg ble frelst, men kun på det musikalske plan.

Det som skjedde den kvelden åpnet på et underlig vis mine sanser. Jeg var mottakelig for alle typer musikk, og jeg likte alt. Men ...... jazzen har jeg brukt litt tid for å bli venn med. Men når det gjelder Jaga Jazzist har jeg likt dem siden jeg kjøpte en cd med dem i 2005.
Men dette er selvfølgelig ikke bare ren jazz. JJ mixer mange stilarter, som progrock, postrock, eletronica og jazz.

Med plata «Starfire» presenteres ikke bare et album, men et verk. Ifølge bandets egne nettsider har Lars Horntveth, bandets beste låtskriver, bodd i LA en periode og latt seg inspirere av livet «over there» samt universets gåter.

Jeg elsker de lange låtene. Det gir en ekstra ro når en låter varer mer enn 14 minutter, slik den beste låta «Big City Music» gjør. Men også de andre låtene er behagelige å høre på.
Coveret er rett og slett nydelig. Jeg liker spesielt at det følger med et ekstra plastcover. Det gjør at pappcoveret ikke er så utsatt for skader. For oss vinylsamlere er coveret like viktig som vinylen.
I dette tilfellet er jeg mer enn fonøyd. Jaga Jazzist har gitt oss en mesterverk, rett og slett.


Her finner du musikken på  vinyl  og  cd  .




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar