lørdag 20. juni 2015

FRA PLATEHYLLA: VISER FRA ARBEIDSPLASSEN.

1978. AOF. OPD 6

Fra platas bakside:
Det er amatørene på de tusenvis av arbeidsplasser som kommer til orde p denne platen. Da Arbeidernes Opplysningsforbund i 1975 tok initiativet til en innsamling av dikt fra arbeisplassen, fikk man en uventet stor respons. Over 2000 bidrag kom inn, 100 av disse ble tatt med i boken «Dikt fra arbeidsplassen».


På denne platen har man valgt å presentere et utvalg på 13 av disse diktene. Presentasjonen viser at det er melodi bak ordene. Her kan vi høre hammerslagene mellom linjene. Men det er ikke bare slitet og arbeidet som opptar amatør-dikterne. I sine fritidsstunder er det like mye naturen og menneskeskjebnene.


Som en gjennomgangstone møter vi et sosialt engasjement og klassefølelse. Men humoren er heller ikke vanskelig å få øye på. Ironi og engasjement preger plata. Samtidig er den folkelig og upretensiøs, den taler et språk som når frem. Den beskriver et miljø som de fleste vil kjenne igjen.
Tor Halvorsen



Min kommentar:

Vi platesamlere har alltid en liste med titler som vi mangler. Jeg samler kun på norske utgivelser, og har  i noen år jaktet på utgivelser av Arne Bendiksen. Ikke bare artisten, men plateselskapet.
Denne tittelen har stått på lista mi ganske lenge. Heldigvis fikk jeg napp hos en god vinylvenn. Han har sendt meg plata, og det er opp til meg å bestemme pris.

Vi blir helt sikker enige, men jeg må starte med å finne kvaliteten på skiva. Det går som oftest greit å gradere visuelt, men for å være helt sikker, er det best å spille gjennom plata.

Det slår meg mens tonene fra disse arbeidervisene toner ut i stua, at en av de beste verdier vi mennesker har må være å ha glede i arbeidet. Med gleden går alt så mye lettere.

Fra mitt eget arbeidsliv har jeg vært velsignet med mye glede. Ja, av og til gledet jeg meg så til neste arbeidsdag at jeg hadde vanskelig for å sovne om kvelden. Jeg har vært utrolig heldig. Bare så synd at jeg måtte avsluttet i arbeidslivet så alt for tidlig. En sykehustabbe satt stopper for jobb og karriere.

Da jeg forsto at jeg ikke hadde mulighet til å jobbe noe mer, opplevde jeg er bunnløs sorg, nesten på samme nivå som da jeg mistet samboeren min. I tiden like før jeg sa endelig farvel til jobben opplevde jeg en følelsesmessig berg- og dalbane.

Jeg tenkte tilbake på den tiden da jeg satt her og lyttet til disse visene i dag. Det er fullt forståelig av det blir viser og dikt av noe som er så viktig for oss. Det er gledelig at de fleste visene er lystige. Det beviser gleden i arbeidet. Det finnes lite blues og sørgmodige viser på denne plata. Det vitner om at nordmenn har vært sterke og at arbeidsgleden har vært stor. Samarbeid med kollegaer er viktig, men vel så viktig har samspillet med husdyr og nyttedyr vært.

Et morsomt avbrekk fra den type musikk jeg vanligvis hører på.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar