tirsdag 9. juni 2015

GJENHØR MED EN GAMMEL LP: SPASTISK EKSTASE – 3 MORD


1982. MIND EXPANDING RECORDS, MEM 1201

Fra bajkal.org:
Spastisk Ekstase var et band som ble satt sammen vinteren 1982 for å spille inn en tolvtommer for det Oslo-baserte selskapet Mind Expanding. Ideen var å samle de mest profilerte musikerne fra den daværende norske nyrockscenen. I tillegg til Øivind Hånes og Beranek besto bandet av Helge Gaarder fra Kjøtt, Don Buchanan fra The Cut, Frank Hovland fra Program 82, og Ola Snortheim fra Depress.
Medvirkende:
  • Øivind Hånes: Tangenter
  • Helge Gaarder: Sang, perkusjoner
  • Don Buchanan: Gitar
  • Ola Snortheim: Trommer
  • Beranek: Gitar
  • Frank Hovland: Basser
  • Tekniker: Bengt Eriksen
  • Produsent: Helge Gaarder
  • Omslag: Ingebjørg Torgersen
  • Management: Terje Haakonsen
Tekster og musikk av Øivind Hånes. Arrangementer av Spastisk Ekstase. Innspilt i Ny York Studio, Oslo, 25. - 30. januar 1982.


Min kommentar:

For et par måneder siden så jeg denne siva ligge ute på QXL med åpningsbud kr 200,-. Og tenk – det kom ikke inn et eneste bud. 

Samme skive ble solgt  på EBAY FOR LITT SIDEN. DET KOM INN ET ENESTE BUD, - PÅ € 2,48 !!!! Folk burde skamme seg. 

Her stiller virkelig et stjernelag opp og gir oss en EP fyllt med spennende musikk. Jeg tør å påstå at dette en en av de beste punk/new wave platene som ble utgitt her på bjerget i den perioden (tidlig åttitall) 
 Jeg kjenner ikke salgstallene fra 1982, men jeg mistenker at de var lave. Det er vel kanskje årsaken til at det med jevne mellomrom nå dukker opp helt strøkne eksemplarer i Mint kvalitet. 

Jeg anbefaler deg å kjøpe det neste eksemplaret som dukker opp om du er interessert i norsk musikkhistorie.













Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar