søndag 24. juli 2016

DAGENS BOK: JUSSI ADLER-OLSEN - WASHINGTONDEKRETET




Fra cdon.no:
Washingtondekretet er en høyt leseverdig thriller med bred appell. Tematikken er svært så tidsaktuell med et tankevekkende realistisk bakgrunnsteppe. Hvor lett kan ikke makten gripes selv i store demokratier med bunnsolide konstitusjonelle rettigheter? Hvor langt kan demokratiets grunnprinsipper settes til side før despotiet overtar? Kan målet, uansett hvor høyverdig det er, hellige ethvert udemokratisk middel?

Det amerikanske presidentvalget er inne i sin siste fase. Doggie Rogers, en av de nærmeste medarbeiderne til Demokratenes kandidat Bruce Jansen, er på vei for å feire den historiske valgseieren. Plutselig lyder skudd, og Jansens høygravide hustru blir drept. Doggie er i sjokk, ikke minst fordi hennes far blir anklaget for drapet. Bruce Jansen trer inn i presidentembetet som en dypt bitter mann. Han mister sin sunne dømmekraft, og blir dermed et perfekt redskap for krefter som arbeider ut fra sin egne skjulte agenda. En liten gruppe medarbeidere anført av Doggie, som nå blir USAs mest ettersøkte kvinne, forsøker å avsløre komplottet som det amerikanske samfunnet er utsatt for. Alt hviler på Doggies skuldre.


Min kommentar.

Hva i all verden var dette?  Jeg har akkurat hørt på en lydbok som varte mer enn 23  timer (!) uten å være nevneverdig interessert i boka.  Jeg forventet en ny bok om avd Q hvor mine gode venner jobber og hvor jeg er garantert høyspenning fra første til siste side.  I stedet fikk jeg denne boka som det skulle vise seg var skrevet før serien om avd Q i det hele tatt var påtenkt.  Mistenker at noen ønsker å hente ut noen ekstra norske kroner her. Boka har tross alt ligget på salgstoppen i mange uker.  

Vi får presentert en historie om et USA nær kollaps.  Jeg håper inderlig at historien er lite aktuell og ulogisk. Eller er den det?
 Hvem vet, - i disse Trump-tider.

Men rett skal være rett.  Jeg hadde ikke orka å høre på boka i nesten et døgn om den ikke hadde gitt meg noen ting.  Så om jeg la vekk forventningen om en gjenforening med avd Q, og kun forholder meg til en vanlig spenningsbok.  Da hadde jeg ingen problem med å holde ut.  Boka er jo ganske spennende, og historiens utvikling i forhold til det forestående kaos i USA er skremmende.  Og jeg liker faktisk å bli litt skremt, - når det er fiksjon.
Men vil jeg anbefale boka?  Tja, jeg vet ikke helt ..........

Her finner du boka som innbundet   og  lydbok




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar