onsdag 27. juli 2016

GAMMEL «NY» VINYL I POSTKASSA: A-HA - BEST IN BRAZIL.


1991.  WEA. 670.9339

A-ha, Norges største band gjennom tidene gjorde stor suksess i Sør-Amerika.  Bl.a. i Argentina og Brasil. Tidlig på nittitallet satte de verdensrekord da hele 198.000 fans møtte opp på bandet konsert i Brasil.  Denne plata ble utgitt i forbindelse med denne konserten:  I Brasil fikk den navnet «Best in Brazil»,  mens den i Argentina fikk navnet « En Argentina».
Plassmangelen førte til at jeg for en tid tilbake måtte begrense min platesamling. Jeg valgte da å kun samle norsk musikk, norske band og norske artister.  Samt noen få Live-plater fra utenlandske artisters konserter i Norge

Det å samle kun norsk musikk har gitt meg utrolig mange positive overraskelser.  Jeg har oppdaget så mange dyktige musikere, og flotte utgivelser som jeg ville gått glipp av ellers.  Det aller beste jeg vet er å kjøpe en bunke med, for meg, ukjente artister.  Det å så legge plate etter plate på spilleren og oppdage ny vakker musikk, - det er for meg toppen av lykke.

Jeg husker godt da A-ha opptrådte på Nrk for forste gang.  Disse tre, litt sjenerte, men akk så målbevisste gutter som hadde bestemt seg for å nå toppen.  Ikke bare i Norge, men i verden. Snakk om å jobbe mot et overordnet mål.  Og de greide det.  Dagsrevyen hadde innslag den kvelden gutta gikk til topps i England.  Og så fikk vi se videoen til «Take on me». Vi var imponert!

Tror mange kan takke A-ha for at de åpnet en del dører for norske band i det store utland.  I det minste besviste de at det var mulig, om man bare jobba hardt nok.   Jeg personlig kan takke A-ha for mye fin musikk.  Og deres internasjonale suksess gjør at jeg i dag kan sitte her i min egen stue og kjøpe bandets vinylplater fra bl.a. Brasil, Argentina og Japan.  I tillegg til selve musikken er det jakten på norske utgivelser som gjør min hobby så utrolig spennende.  Ja, og så alle de hyggelige vinylvennene jeg har blitt «nett-kjent» med. Det er en ekstra bonus.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar