fredag 15. juli 2016

SPLITTER NY VINYL I POSTKASSA: ODD NORDSTOGA – PILEGRIM


2016.  Sonet.  4774973

Fra wikipedia.no:
Pilegrim er et album av Odd Nordstoga, utgitt i 2008. Albumet lå 17 uker på VG-lista og endte med andreplass som beste plassering. Pilegrim er opprinnelig et bestillingsverk til Festspillene i Bergen 2005. Med unntak av strykearrangementene er albumet spilt inn live i Nidaros Studio over fire dager, tidlig i januar 2008.[1] Omslagsdesignet er gjort av Terese Moe Leiner og Stian Hole i Blæst Design.
«Min eigen song» ble gitt ut som singel.
Pilegrim tar utgangspunkt i vandringsmotivet, og tekstene, som er skrevet av Ragnar Hovland og Stein Versto, handler alle på ulikt vis om pilegrimsvandring.[2] Hovlands tekster er fra kapittelet Dr. Munks andre reviderste songbok, i boka Åleine i Alpane, utgitt i 1999.
All musikk er komponert av Odd Nordstoga, alle strykearrangement av Ståle Storløkken.

Min kommentar:

Etter at jeg for ca 12 år siden begynte å begrense min platesamling til kun å gjelde vinyl, så er det ikke til å unngå at jeg går glipp av en del utgivelser.  Dette albumet som ble utgitt på cd i 2008 hadde jeg ikke hørt om før den kom på vinyl nå i vår.

Litt pussig at jeg sitter med 2 nypresset vinylplater i hendene nå.  For en tid siden spurte jeg en god venn av meg, - en profesjonell musiker, ja, en skikkelig rocker:  «Hvem er Norges aller beste musiker»? Jeg hadde ikke forventet et svar på et så umulig spørsmål, og slett ikke det svaret jeg fikk.  «Odd Nordstoga», sa han – uten å blunke.
Så herved er det opplest og vedtatt.

Jeg har alltid hatt en forkjærlighet for slike «tema-plater», eller bestillingsverk.  Det ferdige resultat sier ganske mye om artisten.  Tenk deg det presset vedkommende jobber under.

I dette tilfelle er resultatet noe helt annet enn den hylende grisen eller bestevennen som Hr Nordstoga vanligvis presenterer.  Det kommer tydelig fram at teksten nok lå på bordet først.  Men for all del, - i denne type musikk så er vel teksten vel så viktig som musikken.  Men likevel har Nordstoga klart å gi ordene et litt slentrende tonefølge, og tempoet er sånn passe, slik at vi klarer å følge med uten å bli altfor utslitte.
Jeg tar gjerne en tur til sammen med deg «Ødd», - når som helst.

Her finner du musikken på  vinyl og  cd


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar