tirsdag 12. juli 2016

KVELDENS FILM: URO



Fra Platekompaniet:
Hans Petter (Nicolai Cleve Broch) er nyrekruttert undercover politimann i URO-patruljen, med en lysende karriere foran seg. Hans Petter ser kun kjappe og harde løsninger i alle situasjoner, og han risikerer både sitt eget og kollegaenes liv for å oppnå resultater i jobben. I kraft av sin bakgrunn glir han lett inn i kriminelle miljøer, og han bruker fortida aktivt for å oppnå kontakt. På et undercover oppdrag møter han Mette (Ane Dahl Torp) som kjenner HPs bakgrunn. Hun vet mer om HPs fortid enn han selv liker. HP vikler seg inn i et nettverk av løgner på begge sider av loven, samtidig som han kun prøver å rette opp og gjøre det riktige. Han tar saken i egne hender og grensene for rett og galt forflyttes, han mister kontroll og det eneste som er igjen å returnere til, er det han kommer fra.

Min kommentar:

Ja, tida går.  Det var i 2006 at filmanmelderne trillet femmere og seksere for denne filmen.  Den beste norske filmen gjennom alle tider, ble det sagt.  Mens jeg sitter og ser på dette, så kjenner jeg på at filmen er gammel.  Trodde vi virkelig på denne historien for 10 år siden? Ja, jeg gjorde nok det, fordi jeg likte filmen ganske godt.  Jeg er vel ikke fullt så begeistrert i kveld.  Cleve Broch er selvfølgelig like kjekk, og Ane Dahl Torp spiller like godt.  Og så er det Anne Krisgsvold da.  Hun skuffer aldri. Men likevel er det noe rart her.

Var vikelig det kriminelle miljøet i Oslo slik for ca 10 år siden? Ikke vet jeg.  For alt jeg vet, kan det være at filmen viser et realistisk bilde.  Men jeg er meget skeptisk til om det finnes slike fedre som den karakteren Bjørn Floberg gestalter.  Bjørn gjør som alltid en god jobb. 
Men uansett ar det et morsomt gjensyn med en film som desverre har tapt seg bittelitt.  Men nettopp derfor var det ekstra stas å se den på nytt.

Her finner du filmen på  DVD  og Blu-Ray


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar