søndag 3. juli 2016

SPLITTER NY VINYL I POSTKASSA: VILDE TUV - D’MEG


2016. Opplett. OPPLETT018
Fra digerdistro.no:
Fredag 18. mars slippes Vilde Tuvs etterlengtede debutalbum ”D’ meg” på Tellé-etiketten Opplett. Platen er et sonisk monument reist til minne om Vildes opptredener alene på scenen med en basstromme og gitar, og en kroppslig og mental beherskelse som balanserte mellom helt fantastisk og ikke greit.
”D’ meg” har blitt til i Bergen i løpet av de siste årene, og er produsert i samarbeid med Kristian Stockhaus, med bidrag fra Heidi Torsvik, Jørgen Træen og Odd Martin Skålnes. Musikken er inspirert av folk, trance, punk og klassisk musikk, og resultatet er en samling stemningsfulle, kompromissløse og sårbare låter.

Min kommentar:

Jeg må nesten le, - Bergen igjen altså.  Jeg begynner nå å lure på om annenhver bergenser gir ut plater.  Det er helt utrolig hvor mye musikk med Bergensartister jeg både har spilt og blogget om i det siste.  Eller virker det bare sånn?  

Bergensere har jo ord på seg for at de høres, eller …
Nettopp det kan vi ikke beskylde Vilde Tuv for.   Hun er ekstremt lavmelt. Ja, det er nesten så jeg holder pusten mens jeg lytter til stemmen hennes.  Jeg lurer på hvordan det er på hennes konserter.  Jeg vil tro at man kan høre den berømte knappenåla falle.  Men hvem tør slippe den? 

Når det er så stille og vart, så blir man redd for å forstyrre, og dermed ødelegge stemningen.
Vilde er en meget god gitarist. Sangstemmen er ikke klokkeren, og den er slett ikke sterk.  Men på et forunderlig vis fyller den rommet med en styrke og intensitet.  Ordene blir tydelige, til tross for at hun synger på dialekt.  Og selvfølgelig skal jenta synge på dialekt, for det er en av faktorene som gjør opplevelsen så sterk. Her snakker vi om en enestående formidling.

Som lytter og nyfrelst fan, så finner jeg kun et ord som kan beskrive opplevelsen min.  Og som forkjemper for norsk musikk, gjerne med norske teskter så er det irriterende at det eneste ordet som kommer til meg er «fragile».  Jeg finner rett og slett ikke et dekkende norsk ord akkurat nå.  
Nå vil jeg bare spille plata en gang til for å holde på stemningen






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar