torsdag 14. juli 2016

SPLITTER NY VINYL: HEDVIG MOLLESTAD TRIO – EVIL IN OSLO


2016.  Rune Grammofon.  RLP2184 


Fra bandets FB-sider:
Dette er bandet som har bygget seg en hær av beundrere ved å spille live i de fleste kroker av landet. Dermed er det sannelig på tide å gi ut en dobbel live LP. "Evil in Oslo" er innspillt på John Dee og Buckley's i Oslo og er en slik plate som selv Norges mest grunnseriøse og pålitelige plateselskap velger å beskrive som «Kick-ass».

Min kommentar:

Er Hedvig en av Norges aller beste gitarister?  Ja, det er Søren meg ikke langt unna. De andre gitaristene jeg lytter til, spiller mer reindyrka rock’n roll.  Jeg har tidligere så altfor mange ganger uttrykt min skepsis og en smule angst for jazz.  Men jeg jobber stadig med saken, og nå lytter jeg til musikksjangeren oftere og oftere.

Det var en venninne, som for øvrig elsker jazz, som gjorde meg oppmerksom på denne dama med gitaren.  Og nysgjerrig som jeg er så kjøpte jeg sporen streks plata «Enfant Terrible».  Dette skjedde våren 2015. og siden den gang har 3 album av artisten havnet i platesamlinga mi.
Jeg er ingen stor tilhenger av Live-album. Synes ofte at de skjemmes at høylydt publikum og dårlig lyd.  Men på dette albumet undrer jeg innimellom hvor publikum er.  Men så går det sakte men sikkert opp for meg at de er nok like henført av musikken som undertegnede.  Dette er ikke den type musikk hvor man står oppå stolene og synger allsang mens man klapper i utakt.  Nei, her lytter man og lever med og i musikken, - - mens det underveis smyger seg overraskene gitarakkorder under skinnet på oss, og man hengir seg til et musikalsk univers hvor jeg ikke har vært på veldig, veldig lenge.  Siste gang jeg var i nærheten av en lignende opplevelse, het gitaristen Terje Rypdal.

Det var dessverre ingen hvit vinyl å få i min platebutikk, så jeg fikk nøye meg med den vanlige svarte doble vinylen.  Jeg setter pris på at selskapet har lagt ved en cd.  Jada, jeg har hørt at cd-spiller er så nitti-talls.  Men jeg har cd-spilleren i stua fremdeles.  Ja, det er faktisk en cd-opptaker.  Rett og slett fordi enkelte vinylplater vil j.eg spare litt på.

Du kan kjøpe musikken her




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar