onsdag 7. desember 2016

DAGENS BOK: UNNI LINDELL - JEG VET HVOR DU BOR





Fra forlagets omtale: 
Seks år gamle Thona forsvant i en parsellhage i Oslo for femten år siden. Hun er fortsatt savnet. Politiførstebetjent Marian Dahle har vært borte på grunn av dårlig psyke og skade, men får nå i oppdrag av Cato Isaksen å se på cold casesaken. Duedamens sønn, Glenn Haug, var lenge mistenkt. I ly av gjenopptagelsen settes en brutal hevn ut i livet. Menn blir kidnappet, torturert og forsøkt drept. Ingen skjønner den grusomme sammenhengen, før det nesten er for sent. Ting er ikke slik de ser ut. Marian får en farlig fiende. Og en natt er han der, i huset hennes. Dette er første Marian Dahle-bok.

Min kommentar:
Da har Unni Lindell startet på en ny bokserie I krimsjangeren.  Etter 10 bøker med Cato Isaksen som hovedperson, så er det nå Marian Dahle som har overtatt stafettpinnen videre.  Vi kjenner Marian godt fra før, så overgangen er heldigvis ikke så stor.

Og Cato Isaksen er ikke borte for godt.  Han jobber fremdeles ved Oslo Politikammer, men holder seg litt I bakgrunnen ettersom det er Marians oppgaver det fokuseres  på.

Lindell gir oss en bok med svært aktuelle temaer.  I den senere tid har nyhetsbildet bestått av saker som har omhandlet seriemordere, Cold case saker og stalkere.  Så selvfølgelig består Lindells nye krim av begge deler.

Ingen kan som Lindell beskrive eksentriske damer bedre og mere skummelt.  Vel kan de være gale og/eller onde, men likevel klarer forfatteren å la oss få bli kjent med mennesket bak handlingene. 
-        Hvorfor ble de slik?
-        Hvorfor gjør de slik?

Jeg aner at serien om Marian Dahle blir noe mørkere enn serien om Cato Isaksen. Jeg leste et sted at dette er en direkte følge av at all krim, og særlig den nordiske, har blitt råere og mørkere.
Da jeg leste dette tenkte jeg at da har sannelig Unni Lindell vært med på å prege krimlitteraturen gjennom skapelsen av Marian Dahle.  Fordi Marian har hatt sine problemer en god stund allerede.  Som en følge av opplevelser I barndom og ungdomstid, så har hun en mørkere side.

Det skal bli spennende å følge med Marian I de kommende bøkene.  Og så håper jeg at Cato Isaksen holder ut litt til.

Her finner du boka som  innbundet,  pocket og lydbok.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar