fredag 16. desember 2016

SPLITTER NY VINYL I POSTKASSA: TONJE UNSTAD - SVERMERE.


2016.  Novise. NOVISE03LP


Fra itromso.no:
Tonje Unstad har gjort det igjen. Artisten som etter hvert må regnes som en naturalisert tromsøværing, har med albumet «Svermere» levert et nytt produkt som befester hennes stilling som en av våre viktigste visekunstnere. Tidligere har hennes utgivelser gitt henne to Spellemannpriser. Det er ikke noe som tilsier at hun skal komme dårligere ut med «Svermere».


Min kommentar:
Denne artisten var totalt ukjent for meg da jeg helt tilfeldigvis oppdaga denne plata i min favorittplatesjappe.
Da jeg så oppdaga at dama var fra Nord Norge, ja, da trykka jeg på kjøpsknappen.  Noen sjanser må man ta.  Men jeg ser jo fort at dette var et temmelig trygt valg.  Dette er virkelig en veletablert visekunstner, sanger og låtskriver.  Tonje har en lang og solid CV.  Hun har vunnet utallige stipend og priser, bidratt til produksjoner for barne TV og samarbeidet med artister som bl.a. Jan Eggum, Lars Martin Myhre, Amund Enger og Maria Solheim.

På denne plata har Tonje hjelp av Stefan Sundström.  Svensken som i perioder har bodd på Helgelandskysten. Han har vært her i Brønnøysund flere ganger, og det virker som han trives godt.

Dette låter bra.  Trøorgelet har en sentral plass.  Det er morsomt med eldre instrument.  De gir en helt spesiell lyd og stemning.
Dette var virkelig et spennende møte med, for meg, en ukjent artist.  Det er nesten utrolig at denne nordnorske har klart å fly under min høyst private radar.  Jeg pleier å få med meg det meste av norske utgivelser.  Men denne dama har jeg altså ikke hørt eller hørt om tidligere.  Men jeg er glad for at jeg har oppdaget Tonje og hennes nydelige stemme nå. 

Og så må jeg få lov til å nevne helt på tampen.  Han som spiller bass på denne plata er Brønnøysunds store sønn, Trond-Viggo Solås.  Ja du vet, han som til vanlig spiller i Hekla Stålstrenga.

Her finner du musikken på  vinyl og cd.

Jeg fant ingen klipp fra denne skiva på youtube, men vi tåler ei vise fra en tidligere utgivelse.  Men sjekk ut Spotify eller Tidal, - der finner du dette flotte albumet.
                  


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar