tirsdag 13. desember 2016

TV-serie: The Jinx: The life and deaths of Robert Durst





Kanal:  HBO Nordic.
Sjanger:  Dokumentar.
Sesong 1 .  6 episoder.

Fra hbonordic.com:
Denne dokumentarserien i seks deler, regissert og produsert av Andrew Jarecki og produsert og filmet av Marc Smerling (som begge ble Oscar-nominert for "Capturing the Friedmans"), legger for dagen informasjon som lenge hadde vært holdt skjult, og som ble avdekket i løpet av filmskapernes syvårige etterforskning av en rekke med uløste krimgåter, og mannen som ble mistenkt for å ha en sentral rolle i disse: Robert Durst, en del av New Yorks søkkrike Durst-familie. Denne serien er blitt laget med hans fulle samtykke og personlige deltagelse. Durst, en briljant og tilbaketrukket mann, utsatt for ekstrem, aggressiv medieoppmerksomhet, har aldri uttalt seg offentlig – før nå. Gjennom eksklusive intervjuer med Jarecki, får man se Durst uttale seg med forbløffende åpenhet og avsløre hemmeligheter omkring saken som har forvirret myndighetene i over 30 år. Durst var lenge mistenkt i saken der hans vakre, unge kone forsvant i New York i 1982, samt for drapet på et nøkkelvitne i selvsamme sak i Beverly Hills i år 2000, og det påfølgende parteringsdrapet på en nabo i Galverston, Texas, men han har hele tiden holdt frem med å hevde sin uskyld, og er fremdeles en fri mann.


Min kommentar:

Finnes det onde mennesker?  Er i tilfelle Robert Durst en av dem?  I starten virker denne mannen noe hjelpeløs.  Jeg får nesten litt morsfølelse for han slik han fremstilles.  Men den følelsen endrer seg utover i serien.

Det som er spesielt med denne serien er at Robert Durst snakker til oss gjennom regissøren Andrew Jarecki.  Jeg blir da i tvil om dette er den sanne historien.  Men jeg endrer oppfatning da vi får presentert opptak av telefonsamtaler mellom Durst og filmskaperen.  Dette skaper en form for balanse i filmen, og spenningen holdes ved like.

Jeg veksler mellom å være skråsikker på at denne mannen er en grusom psykopat som er skyldig i de ugjerninger han er mistenkt for, for så å være like sikker på at denne mannen er offer for en heksejakt uten like.

Jeg digger denne type dokumentarfilmer.  Nærmere virkeligheten kommer du ikke.  Dette er ekte mennesker, og ikke et produkt av noen manusforfattere.  Og når hovedpersonen er så sammensatt som Robert Durst, - ja, da overgår virkeligheten all mulig fantasi.  Denne lille, tilsynelatende hjelpeløse mannen fremstår etter hvert så ond, utspekulert og kalkulerende at jeg blir nesten engstelig av å se på. Nakkehårene reiser seg når jeg møter blikket til  denne mannen, selv om det kun er gjennom en TV-skjerm.  Er dette en ekte nåtidens Dr Jekyll & Mr Hyde?  Jeg vet ikke.  Jeg har nå studert denne mannen gjennom 6 episoder.  Og det eneste jeg kan konkludere med er at jeg blir mer og mer forvirra av de signakene denne karen sender ut.

Er denne mannen skylidg, --- eller ikke ????
Serien anbefales !

Du kan kjøpe serien på DVD her

Akkurat nå legger hele serien ute på youtibe, men den kan fort forsvinne.  Ellers finner du den på HBO nordic.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar