fredag 23. desember 2016

DAGENS BOK: MICHAEL D’ANTONIO - SANNHETEN OM TRUMP




Fra cdon.no:
Hvem er egentlig Donald Trump? Den kritikerroste biografien "Sannheten om Trump" gir svaret. Mot alle odds og spådommer har Donald Trump blitt valgt til president i USA. Hvem er egentlig denne styrtrike og kontroversielle forretningsmannen som nå skal bli verdens mektigste statsleder? Forfatter Michael D'Antonio har intervjuet både Trump og hans nærmeste familie, foruten forretningsforbindelser og et stort antall venner og fiender. Vi følger Trump fra starten av karrieren som forretningsmann med et stormende kjærlighetsliv, via en stadig økende formue til den ultimate kampen: posisjonen som USAs ubestridte leder. D'Antonio tar for seg alle Trumps suksesser og fiaskoer, skandaler og triumfer og ikke minst den ustoppelige jakten på penger og makt som har gjort Trump til den han er i dag. 


Min kommentar:

Hvem hadde vel trodd at Mr Donald John Trump skulle vinne presidentvalget?  Jeg vet ikke hva oddsen var.  Men det er interessant å se hvordan folks og medias oppfatning om denne mannen har endret seg i tiden fra han annonserte sitt kandidatur og fram til serieren var et faktum.  I starten lo vi litt av denne klovnen, så ble vi ille berørt og/eller forbanna.  Til slutt ble de aller fleste overraska.  Og i dag  omtaler mange media Donald Trump som en statsmann.

Jeg satt selvfølgelig oppe og fulgte TV-sendingene  valgnatta.  En god venn av memg befant seg i Florida, og vi ble sittende og chatte etter hvert som resultatene tikka inn.  Jeg oppfattet ganske fort at min gode venn var ikke på langt nær så overraska som jeg var over at Mr Trump vant stat etter stat på sin vei mot den endelige seieren.

Jeg har lenge vært nysgjerrig på denne mannen. I det siste har jeg lest mye på nettet og sett mange dokumentar-filmer om fenomenet Trump. Jeg fant denne boka på Nlbs nettsider, og etter noen dager var den ledig for nedlasting. Jeg så at det var den  kjente og prisvinnende forfatteren Michael d'Antonio som hadde skrevet boka.  Derfor hadde jeg tillit til at jeg nå skulle bli skikkelig kjent med USAs neste president.

Men jeg ble ganske skuffet.  Tror ikke jeg fikk vite noe nytt om Donald.  Det refereres til en del mediaoppslag og avisartikler.  Om disse er negative,  eller det rettes kritikk mot Trump og hans forretningsvirksomhet, så blir alt avvist og imøtegått som feil eller sludder.  Og søksmål følger ofte i kjølvannet.

«Stort sett kan du ikke respektere folk, for de fleste er ikke verdt å respektere»  Med dette sitatet fra Donald Trump, åpner boka.
Og det forsetter i kjent stil.
-           Jeg er rik.
-           Jeg vet best
-          Jeg er best
-          Jeg har alltid fått mye mer publisitet enn alle andre
-          Jeg er en smart fyr
-          Jeg gir alltid ærlige svar
-          Jeg har ikke lært av mine egne feil, men jeg har lært av andres.
-          Noen drives av publisitet, noen drives av rikdom.  Jeg drives av begge deler. (vedr spørsmål om  politisk motivasjon)
-          Alle andre tar feil
-          Osv osv

Men jeg likte de kapitlene i boka som omhandlet barndommen og ungdomstida.  Selv om jeg tviler på at vi får den hele og fulle sannhet her heller.  Ja, og så historien om pappa Trump.  Den er spennende.  Skulle gjerne lest en hel bok om den karen.

Jeg blir nesten kvalm av å lese deler av dette.  Makan til selvskryt.  Det er uhyggelig å se hvordan han imøtegår alle former for kritikk. Det kan virke som om han kommer unna med det meste. Jeg håper at noen kan se hva han har utført av negative ting, og ikke bare hylle han for å ha kommet unna med det. 
Men nå må jeg gi meg med denne kritikken, ikke av boka, - men av mannen.  Kanskje han i kjent stil saksøker meg.

Her finner du boka som  innbundet  og  pocket.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar