mandag 19. desember 2016

DAGENS BOK: HANNE KRISTIN ROHDE – GUDMOREN





Fra cdon.no:
Wilma Lind står overfor en ny, intrikat drapsgåte. Uteliggeren og politikjenningen Bønna blir funnet skutt i Spikersuppa på selveste nyttårsaften. Snart dukker det opp enda en uhyggelig drapssak; en hardt trafikkskadet kvinne er brakt til sykehus for operasjon på intensivavdelingen. Neste morgen er pasienten forsvunnet. De finner henne etter hvert i sykehusets likkjeller. Hun er ennå ikke obdusert, men har et stort arr over brystet. Overlegen forklarer situasjonen til politiet: «Hun var i live helt til noen opererte ut hjertet hennes.» Wilma stirrer på den døde kvinnen. Et kaldt gufs går gjennom rommet.


Min kommentar:

Etter å la lest Hanne Kristin Rohdes to første bøker ( Mørke hjerter  og  Bare et barn ), så hadde jeg tilnærmet skyhøye forventninger til bok nummer tre.  Og det begynner forrykende, som en salutt på nyttårskvelden. Det er en genial start hvor vi kjenner stemningen på kroppen.  Vi veksler mellom feststemte Osloborgere og spenningen før og etter skuddet som er ment å drepe uteliggeren Bønna.

Når det gjelder krimbøker så har jeg en bekjennelse å komme med.  Ja, nærmest en «guilty pleasure».  Jeg liker godt at handlingen foregår i et sykehusmiljø.    Et miljø jeg kjenner adskillig bedre enn hvordan livet på politihuset arter seg.  Men gjennom bøkene til forfattere som Hanne Kristin Rohde, Anne Holt og Jørn Lier Horst har vi som lesere fått et innblikk i hvordan livet som politietterforsker kan være.

Jeg likte godt at vi i de første bøkene ble godt kjent med Wilma Lind, både privat og på jobb. Denne gang er det mer fokus på hennes privatliv. 

I perioder har jeg litt problemer med å henge med i historien, og jeg detter litt av lasset.  Forfatteren har mye kunnskap, og boka er innholdsrik.  Da kan innholdet  i enkelte partier bli litt springende, og jeg, som gjerne vil ha full oversikt og vil til bunns i alle hendelser, mister tråden litt. 

Men det skal sies at jeg mister ikke interessen.  Boka er så handlingspekket, så spenningen holder stand helt til slutt.

Hanne Kristin skriver godt.  Bøkene hennes er relativt lettleste uten at det går ut over handling eller spenning.  Nå har jeg som leser blitt godt kjent med  Wilma Lind, så ønsker jeg selvfølgelig å vite hva som skjer videre i hennes liv.  Derfor ønsker jeg at Hanne Kristin Rohde fortsetter å skrive bøker.  Og det har jeg en mistanke og et ønske om at hun gjør.

HER FINNER DU BOKEN  SOM INNBUNDET ,  POCKET  OG LYDBOK.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar