torsdag 11. desember 2014

DAGENS BOK: GEIR LIPPESTAD – DET KUNNE VI STÅ FOR.

Geir Lippestad skriver om verdier, menneskeverd, toleranse og mangfold - og om sine opplevelser de siste to årene. Han forteller åpent om hvordan hans menneskesyn ble formet allerede i barndommen, og senere gjennom omsorgen for en barnerik og mangfoldig familie. Før og under 22. juli-rettssaken ble både det norske samfunnet og sakens aktører stilt på store etiske og moralske prøver. For Lippestad og teamet hans var forholdet til klienten utfordrende, til tider uforutsigbart. Lippestad valgte å møte både journalister og andre med det han kaller verdibasert kommunikasjon. Det var et grep som falt helt naturlig, og og som skulle vise seg å være svært vellykket.

Lippestad har imponert meg.  Mest av alt fordi han våket å påta seg den ubehagelige oppgaven det måtte vare å forsvare Anders Behring Breivik.  Han har også imponert meg ved rett og slett å være en annen type advokat.  Han er ingen rikmannssønn som går i pappas fotspor, men har en adskillig tøffere vei mot sitt valgte yrke.   Han omgir seg med en stor familie, med mange barn. Da han så rammes av en personlig tragedie velger han å være åpen om dette.  Og etter datterens død fortsetter han sitt frivillige arbeide bl.a.for sykehusklovnene.   For en mann -  Nå skal det i rettferdighetens navn nevnes at han har meget god støtte både privat og på jobb.  Kona tar så absolutt sin del av ansvaret, noe han selv er svært nøye med å få formidlet.  I sin forsvarerjobb for Behring Breivik har han et solid team med seg.  Men det var Geir Lippestad som sto midt oppi all oppmerksomheten.

Lippestad har blitt kritisert for å ha skrevet denne boka, - særlig for at han har tatt avstand fra klienten sin. Jeg vet ikke noe om Lippestads motiv for å skrive denne boka.  Men jeg tror at denne boka måtte komme.  Fenomenet ABB er en gåte.  Og mange av oss vil vite mere.  Vi vil så gjerne forstå – Forstå hvordan – hvorfor det kunne skje, og hvordan vi kan unngå at det skjer igjen. Geir Lippestad er tross alt den person som har vært nærmest innpå ABB etter ugjærningen.  Kanskje han kan gi oss et lite innblikk i denne personen.

Jeg synes boka er lettlest.  Det er en fordel når kompliserte rettssystemer og prinsipper skal forklares slik at til og med jeg forstår gangen i det.  Videre får vi et lite innblikk bak kulissene i rettsaken. Det at enkelte journalister ikke er overbegeistret denne boka, tror jeg Lippestad tar helt med ro.  Jeg velger å tro  at han har skrevet boka for nettopp sånne som meg, eller folk flest som et politisk parti kaller oss gjennomsnittsfolka.

Om jeg skulle trekke fram noe negativt om boka, så er det at den gjerne kunne vært tykkere, dvs gått enda mere inn på de forskjellige emnene/temaene. For jeg,-  og sikkert mange med meg har fremdeles tusenvis av spørsmål i denne saken.