tirsdag 16. desember 2014

FRA PLATEHYLLA: PRUDENCE – NO 3 .... OG HVORDAN JEG FEIRA 17 ÅRS-DAGEN MIN


1974.  POLYDOR, 2382 047  



Det første Prudence-minne jeg har er fra en lørdagskveld i 1973.  jeg feiret 17-års dagen min, var nyforelsket, og det var kun dager igjen til sommerferie.  Jeg var snart ferdig med 1.gym ved Rana Gymnas og hadde sikret meg sommerjobb på det lokale Samvirkelaget. 

Det var grunn til å feire, og jeg hadde fått tanta mi til å kjøpe ei flaske vin på polet. Vinen kosta kr 11,- for ei helflaske.  Den var hvit og kom fra Tyrkia, og smake kattepiss.  Tror den het Beyaz eller noe sånt. 
Etter å ha startet festen på hybelen min i Fageråsen, bar det av sted.  Med noen få dråper kattepiss-smakende vin innabors ble kursen satt mot Samfunnshuset på Mo i Rana hvor Prudence spilte opp til dans.

Å for en fest.  Prudence var et fantastisk live-band.  Vel var vi vant med trekkspill fra datidens dansefester.  Men villmannen Terje Tysland var noe helt annet.  Han trakterte spellet på en måte som ingen av oss hadde sett før.  Han reiv og sleit, samtidig som han var over alt.  Ikke et øyeblikk sto han i ro.  Han løp fram og tilbake over den, etter forholdene, store scenen.  Ellers var det den fløytespillende Per Erik Wallum jeg la merke til.  Sammen med Terje Tysland organiserte han dansegulvet til ringdans.  Det beste med ringdansen var at absolutt alle fikk danse. Jeg må være så ærlig å si at jeg kan ikke huske at jeg la merke til Åge Aleksandersen i det hele tatt.  Det var kun Tysland og Wallum som satte spor i min hukommelse.
Jeg hadde en fantastisk bursdag, og aldri har jeg fått mer igjen for billettpengene – som den gang i 1973, var kr 25,-.

Prudens tredje skive kom året etter, i  1974.  Den er selvfølgelig mye roligere enn musikken gruppa hadde presentert live året før.  Men det er forskjell på scene og stereoanlegg, - festsal og stue.    Fløyta og trekkspillet er mindre fremtredende på plata.  Her får vi vakre harmonier, og jeg begynte så smått å legge merke til Åges stemme.  Men personen Åge var fremdeles ganske anonym for min del. Plata er variert, fra god rock til lange rolige partier.

I dag er det liten grunn til å ikke høre litt god, gammal Prudence.  Du finner musikken på Wimp og Spotify, men det beste er selvfølgelig vinyl.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar