fredag 26. desember 2014

SPLITTER NY VINYL: STAUT – ST. PEPPERSBY


Grammofon / Musikkoperatørene GRAMLP 1488



Fra Platekompaniet.no:

Staut har forlengst etablert seg som et av de aller største folkrockbandene i Norge, og publikum møter opp i hopetall for å høre Valdres-gruppas egenart og sterke musikalske uttrykk. Med St. Peppersby leverer Staut sitt fjerde album.

Staut er: Gaute Lein Ausrød (vokal, gitar), Ørnulf Juvkam Dyve (tangenter, kor), Asle Tronrud (feler, kor), Dag Arve Sandnes (gitarer, slide), Torgeir Bolstad (kontrabass, kor) og Frode Flatland (trommer, kor).

Min kommentar:

Staut er ikke et band, men et fenomen. Den norske folkesjela er heldig, som har denne type musikk som forener folk over hele landet, uavhengig av alder og geografi. De er i godt selskap med band som D.D.E., Sie Gubba  Lomsk m.fl. Dette er band som reiser landet rundt og skaper god stemning på festivaler og bygdefester.  Jeg innbiller meg at platesalget til disse artistene ikke står helt i forhold til den popularitet de har ute blant folket.

Av og til får denne type band ufortjent mye tyn. Vi kan ane en forskjell mellom by og bygd her.  Dette har med kultur å gjøre.  Jeg har bodd i Oslo.  Der gikk jeg på de konsertene som interesserte meg personlig, eller vennegjengen.  Men her, i bygda hvor jeg bor nå og hvor tilbudet av arrangementer er mye mindre, så går hele bygda mann av huse når det først skjer noe.

Denne plata er den første Stautplata jeg har kjøpt. Det var først og fremst coveret som  frista meg.  Ja, for det ligner faktisk litt på Sgt. Peppers med selveste The Beatles.
Musikken er fresk og morsom, dog uten de store overraskelsene.  Men du verden, som den hjelper på humøret.  Rene lykkepillen.  Hei Hopp Fallera……….



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar