mandag 1. desember 2014

KVELDENS FILM: CAPTAIN PHILLIPS











Fra filmweb.no:
Basert på den sanne historien om kapteinen på MV Maersk Alabama, som ble kapret av somaliske pirater.

Action thrilleren Captain Phillips, med Oscar-vinneren Tom Hanks i hovedrollen, er den sanne historien om somaliske piraters kapring av det amerikanske skipet MV Maersk Alabama i 2009 - det første amerikanske frakteskipet som ble kapret på 200 år.
Filmen er basert på boken A Captain's Duty: Somali Pirates, Navy SEALs, and Dangerous Days at Sea, av Richard Phillips og Stephan Talty.


Min kommentar:

Jeg er helt utslitt etter nesten to og en halv time med intens spenning og uhygge. Stemningen når gjennom Tv-skjermen og legger et iskaldt teppe over hele stua.  Jeg forventer ytterligere piratangrep hvert øyeblikk her jeg sitter og tar meg igjen etter å ha vært i et mareritt på «Blåmyra».  Men takk og pris så har jeg Tom Hanks med meg.  Han er nemlig en kar man kan stole på, uansett hvilken rolle han påtar seg. Han er troverdig, sikker og trygg.  Og han er en av de få skuespillere som eldes med stil.  Jeg håper inderlig at han fortsetter som skuespiller til han blir 90.

Tilbake til denne uhyggelige historien. Da dette angrepet skjedde var ikke sjøfolka forberedt.  Men dette har vært den brutale virkelighet for skipstrafikken i området i ettertid.
Det er ubegripelig at denne kapringen lar seg gjennomføre, med skrøpelige båter, få menn og langt til havs. Men kaprerne er desperate, - og ruset. Det er dette uforutsigbare handlingsmønster som skaper den ekstreme uhyggen.

Jeg har nå sett to slike kapringsfilmer, - denne og den danske «Kapringen». 
(Se min blogg okt/13 her ).  

 Begge filmene er så absolutt severdige.
Anbefales.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar