tirsdag 2. desember 2014

FRA PLATEHYLLA: DUMDUM BOYS – LUDIUM


1994. RAMALAMA MANAGEMENT. RAMLP IV.
NR 90/500

Fra Rockipedia:
Rockebandet fra Trondheim har vært et av  Norges ledende rockeband siden gjennombruddet i 1988. De er det første bandet som har mottatt Spellemannprisen tre år på rad – i samme kategori (rock) og for sine tre første utgivelser. Noe av det viktige DumDum Boys har gjort, er å bevise at rock'n'roll fungerer med norske tekster. Æren for dette må gå til bandets gitarist og låtskriver Kjartan Kristiansen, som gjennom sine utallige gitarriff og sin form for gatepoesi har skapt en helt egen stil som har satt en ny standard i norsk rock.
I 1993 opplevde vokalisten sin største tragedie: hans lille datter døde. Da DumDum Boys skulle lage sin neste plate, hadde Kjartan skrevet en sang spesielt for Prepple: «Tyven tyven». Det ble et av de sterkeste øyeblikkene på Ludium, produsert av Yngve Sætre.

Min kommentar:

Låta Tyven Tyven vil for meg alltid være en av Norsk Rocks vakreste ballader. Denne låta har fulgt meg siden 1998 da en god kamerat av meg mista sønnen sin. Min venn likte denne låta, og benyttet den aktivt i sitt sorgarbeide. Han fant mye trøst i teksten, men også i det som står mellom linjene.

Utover denne låta hadde ikke jeg noe spesielt forhold til DumDum, bortsett fra filmmusikken til Døden på Oslo S og Prepples "Hodet over vannet", før de slapp samlealbumet Schlägers i 2001. Men da var det gjort, og akkurat albumet Ludium skulle bli det mest spilte.

Vinylutgaven er vakker, med teksthefte og et vakkert varetrekk. Om du skal begynne å samle på norsk vinyl, så bør du starte med denne skiva.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar