mandag 22. desember 2014

KVELDENS FILM: SPIES OG GLISTRUP






Fra imdb.com:
Filmen gir et innblikk i to av  Danmark historiens mest merkelige og viktige personer. Filmen er godt beskrevet uten å bli for banal eller for kjedelig. Skuespillerne spiller sine roller svært troverdig. Man vil kjenne igjen mange av scenene og linjene fra de danske tabloidene av tiden.


Min kommentar

I kveld har jeg stiftet nærmere bekjentskap med to svært spennende dansker, reiselivskongen Simon Spies og politikeren Mogens Glistrup.

Jeg var ikke klar over deres nære relasjon både profesjonelt og privat. Jeg føler meg som en kikker gjennom hele filmen. Selve figuren Spies blir framstilt nesten latterlig.  Jeg måtte faktisk sjekke Youtube klipp fra Spies virkelige liv, og ble overrasket over hvor like hovedrolleinnehaveren var den virkelige Spies, i utseende, væremåte og , ikke minst – stemme.  

Er usikker på hvor viktig denne filmen er, men den er sikkert en grei underholdning, særlig for dansker som leser Se og Hør

For min egen del så holder det med denne ene kvelden i herrenes selskap. Men det er interessant å se hva man kan oppnå om man kjenner de rette folka.  Det dreier seg ofte om penger, makt, sex og mengder med alkohol og dop.  Vi får rikelig av det meste her.

Det var jo en voldsom mediafokusering da Spies giftet seg med sin tenåringsbrud Janni. Men det viste seg at dama hadde teft for forretninger. Hun drev selskapet videre etter ektemannens død, inntil hun solgte alt, og er i dag en av Danmarks  aller rikteste kvinner.

Når det gjelder denne filmen har hun kritisert den.  Hun mener at den ikke viser et sant bilde av ektefellen Simon.  Men hans forretningspartner Glisrup og et utall journalister mener at historien er svært nærme sannheten.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar