tirsdag 27. september 2016

DAGENS BOK: THOMAS ENGER – BLODTÅKE




Fra cdon.no:
Dette er tredje frittstående kriminalroman med Henning Juul. En drapsmann på hevntokt: En eldre kvinne blir funnet drept og brutalt mishandlet på et sykehjem i Oslo. Alt tyder på at gjerningsmannen bar på et voldsomt raseri. En anonym trussel: Justisminister Trine Juul-Osmundsen blir anklaget for å ha seksuelt trakassert en yngre mannlig politiker. Saken utløser et mediehysteri, og hun mottar samtidig en advarsel: Gå av, ellers vil den egentlige sannheten komme for en dag. En mann på jakt etter svar: Journalisten Henning Juul blir satt på sykehjemsaken, men klarer ikke å la være å engasjere seg i mediestormen rundt sin egen søster, justisministeren. Snart oppdager han sannheter som ikke tåler dagens lys. Så slår drapsmannen til igjen. Han har fremdeles noe å hevne.

Min kommentar:


Journalisten Henning Juul lever et, i overkant spennende liv. Ikke nok med at han fremdeles leter etter de som var ansvarlige for at hans sønn Jonas døde i en brann.  Men han har det med å dumpe oppi kriminalsaker på løpende bånd. 
I denne bok blir vi også godt kjent med hans søster Trine.  En skulle tro at hennes jobb som justisminister var spennende nok, men her blir det litt i overkant når beskyldninger og trusler rammer henne.

Og selvfølgelig er det Henning som må ordne opp.  Men selv ikke han kan redde alt og alle.  I denne boka skal han finne drapsmannen på sykehjemmet,  løse søsterens sak, hvem står bak og vil han finne henne i live når hun forsvinner.  Og som ikke dette var nok så jobber han kontinuerlig med sin egen sak. Ja, man mister nesten pusten.

Jeg tar meg i å lure på; - hvor er politiet? Er det vanlig at journalister løser kriminalsaker?  Ja, jeg forstår jo at journalister er noen mestere i å grave i saker, men at de fullstendig skal overta etterforskning virker noe merkelig.  Boka er selvfølgelig spennende, men jeg sliter litt med troverdigheten.  Og så er det uhyggelig mange personer innvolvert.  Det medfører også en god del sidespor og fortellinger om disse personene som ikke har så mye å si for handlingen, eller løsningen av de sakene Juul jobber med.  Men det kan være at det er noe tidlig å konkludere.  Det kommer jo flere bøker, og noen av sakene vil vi dra med oss.

Derfor er jeg noe usikker om jeg vil foretrekke at denne boka skulle vært litt strammere i formen, eller om jeg skal legge alt det unødvendige på minne, og tøye min tålmodighet til siste bok i serien er lest, og alle trådene forhåpentligvis er nøstet opp.

Men Herregud !  Hvorfor leser vi krim?  Det er jo for å få spenning.  Og det har jeg fått i bøtter og spann i både denne boka og de to foregående.  Og hvis jeg kan dra med meg noe av den spenningen jeg hadde i denne boka over i neste, så er jo det en ren bonus.


Heldigvis har jeg neste bok liggende på vent.

Her finner du mitt blogginnlegg on bok nr 1 i serien om Henning Juul "Skinndød"
Her finner du mitt blogginnlegg on bok nr 2 i serien om Henning Juul  "Fantomsmerte"

Her finner du boka som  pocket  og lydbok.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar