tirsdag 20. september 2016

TV-SERIE: THE PEOPLE VS. O.J.SIMPSON






11 episoder
Sett på :  TV 3.  
O.J.Simpson -  Cuba Gooding Jr
Sarah Paulson - Marcia Clark
John Travolta – Robert Shapiro
David Schwimmer – Robert Kardaschian
Sterling K. Brown – Christopher Darden

Vi husker vel alle «The Fall of the American Hero». Sjelden har Amerika, og hele verden for øvrig sett et høyere fall.

O.J.Simpson var den svarte gutten som klarte det «umulige».  Han ble både hele Amerikas helt.  Han var en type som både de svarte og de hite kunne samles om.  Han utnyttet sine kroppslige fordeler maksimalt.  Hans fysikk og størrelse gjorde han uovervinnelig i idretten. Og hans utseende førte han til Hollywood og et liv blant stjernene.  Han var det Amerikanske ideal……  Helt til alt raste sammen.

Vi husker biljakten som ble vist på direktesendt TV.  Sjokkerte TV-seere fikk opplyst at selveste O.J. var i bilen, og etter hvert kom nyheten om at hans kone Niicole Brown Simpson og hennes venn Ronald Goldman var drept og man antok at O.J. var drapsmannen. Dette var i 1994.  Året etter fulgte rettsaken som varte i det uendelige.

Personlig så er jeg veldig skuffet over tildelingen av hovedrolle.  For all del - Cuba Gooding Jr spiller som alltid fremdragende.  Ja, nesten så bra at jeg av og til glemmer at han ikke ligner O.J. i det hele tatt.  Men det sier kanskje også noe om Mr Simpson.  Var han så enestående at det ikke var mulig å finne noen som kunne spille han?  Ja, jeg bare spør!

Men de andre derimot.  - -  O salige jul!  Hvor godt de spiller. 
John Travolta er uhyggelig lik forsvarsadvokaten Shapiro. Sarah Paulsen fremstiller aktorates Marcia Clark på en høyst troverdig måte.  Dommer Ito likeså, eller skuespilleren som har denne rollen, Kenneth Choi.  

De aller mest troverdige er nok Sterling K. Brown som spiller aktoratets Christopher Darden og Courtney B.Vance som forsvarets Johnnie Cochran. .  Deres innsats er imponerende.

Og så er det David Schwimmer da.  Han spiller den jeg faktisk kjenner best, nemlig Robert Kardashian.  Selvfølgelig kjenner jeg han, - pappa Kardashian.  Han var jo en nær venn av O.J.Simpson før tragedien, og sto derfor ved sin venns side gjennom hele rettsaken.  Jeg var forresten overrasket over at han ikke var mer fremtredende i selve saken. Men likevel klarer Schwimmer å fremstille han akkurat så keitete og hjelpeløs som jeg har inntrykk av at han var. 

Det er jo Kardaschian vi alle husker.  Men når jeg tenker meg om så er det bruken av hans navn i markedsføringen av hans Ex-kones business som har gjort navnet så berømt. Hun har ved å kjøre sine veldreide døtre fram i rampelyset, gjort Kardascian til en merkevare.  Godt gjort, selv om jeg kunne sagt mye om hva jeg egentlig mener om dette.  

Men rett skal være rett, jeg husker pappa Kardashian fra rettsaken, og David Schwimmer er veldig lik personen han spiller i filmen.  Vi får også se hans reaksjon i det øyeblikket han begynner å tvile på sin gode venn.

Jeg er svært glad i rettsdramaer, og når vi nå kan se et rettsdrama fra virkeligheten.  Ja, da er dette en serie som vi alle bør se.

Etter denne serien, så må jeg bare se mini-serien som er en dokumentar om den samme rettsaken.  Er plutselig tilbake med noen ord om hva jeg synes om den............
Ettersom dette var noen ord om en TV-serie, så må jeg nesten ha en «cliffhanger» på slutten, - Så følg med!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar