mandag 5. september 2016

FRA PLATEHYLLA: VESLEFRIKK – KAMELEON.


1981. Talent.  TLS 4047

Den 1. januar 1981 flyttet undertegnede til hovedstaden.  Noe som førte til at jeg kom enda nærmere mine musikalske røtter.  Jeg fikk såkalt «fast følge» og av alle ting var det med en kar som var totalt uinteressert i musikk.  Så fra å ha dyrket min musikkinteresse i sosiale sammenhenger, så ble det til at jeg plutselig kjøpte plater kun etter egen smak.  Tror nok at platesamlingen min bærer preg av dette.  Tidligere hadde jeg kjøpt en del musikk for «nachspiel» og festlige sammenkomster.  Nå spilte jeg stort sett musikk når jeg var alene hjemme eller jobba overtid.  Noe jeg gjorde ganske mye for øvrig.

Jeg hadde lagt merke til Veslefrikk.  Dvs.  jeg hadde lagt merke til et par frontfigurer, nemlig Anne Grete Peus og Per Vestaby. 
Jeg er noe usikker i forhold til  hvor jeg oppdaget bandet, men det kan ha vært på et av Nrks mange program rettet mot barn og unge. F.eks.  Halvsju, Flimra, Zikk Zakk eller noe sånt. Jeg husker også at jeg så dem live en gang.  Det kan ha vært på Kalvøya, men jeg er ikke sikker.  Det jeg derimot er sikker på er at jeg digga Anne Grete Preus.  Den lange dama med den rare hårsveisen.   Jeg hadde komplekser for høyden min gjennom hele ungdomstiden, så derfor beundret jeg den dama.  Og så spilte og rocka hun fletta av absolutt alle. 

I starten var bandet mere politisk, og tilhørte plateselskapet MAI.  Men denne skiva ble gitt ut på Talent, og var vel adskillig mere folkelig i sine tekster.  Men de har likevebudskap uten å være langt ut til venstresiden politisk.
Anne Grete hadde studert psykologi.  Det bar kanskje tekstene hennes litt preg av.  Jeg husker at 
enkelte anmeldere var opptatt av dette.  Om det er riktig, ja det vet ikke jeg.  Men det   er helt sikkert at tekstene hennes viser at den «den gang så umge dama» hadde visse analytiske evner.  Hun la i hvert fall grunnlaget for sine gode sangtekster.

Uansett..  Veslefrikk var et kult rockeband, med  solide musikere, og Anne Grete Preus, Ja den dama er en bauta innen norsk musikkliv.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar