torsdag 22. september 2016

FRA PLATEHYLLA: HILDE HELTBERG – PÅ BARE BEIN


1983.  A/S Studio B. BLP 4019

Hilde Heltberg er en av mine absolutte favoritter når det gjelder norske musikere.

Hilde døde i 2011, bare 54 år gammel.  Men hun etterlater mye fin musikk.  Og dette til tross for at hun ikke jobba som musiker på fulltid etter at hun slo gjennom. Jeg husker godt at jeg var sånn fan av henne og så leste jeg i et intervju at hun ville ha en skikkelig jobb i tillegg til musikken.  Derfor hadde hun utdannet seg til blomsterdekoratør. Dette at Hilde hadde beina så godt plantet på jorda gjorde at jeg likte henne enda bedre.

Jeg har lest lest et sted at Hilde likte denne plata veldig godt. Og jeg holder med Hilde i at dette er ei plate som har holdt seg godt, og da er vel det et bevis på kvalitet, eller?  

Jeg vet ikke om det var i forbindelse med arbeide med denne skiva at hun ble kjent med Jonas Fjeld.  I tilfelle skulle det bli starten på et langvarig samarbeide og et nært vennskap.  Jonas Fjeld  produserte denne  plata, og bidro med gitar og sag, i tillegg til et par låter.  Bl a «Når vi deler alt», som er en av Hildes signaturmelodier. 

Jeg har ikke tall på alle de duetter Hilde spilte inn.  Tror knapt det finnes en musiker her i landet som ikke har spilt med henne.  Jeg så en gang et intervju med Jonas Fjeld etter at Hilde hadde gått bort.  Han fortalte om deres helt spesielle vennskap, og om hennes musikalitet.  Til slutt så ba han programlederen snakke om noe annet, for han klarte ikke mer.  Det var tydelig at Hildes død hadde gått svært innpå hennes gode venn og musikalske partner.

Selv om Hilde er en av mine favoritter blir jeg faktisk overrasket over hvor god denne plata egentlig er, mer enn 30 år etter utgivelsen.  Men jeg ser jo at hun har mange solide musikere med seg på skiva.  I tillegg til Jonas Fjeld, så finner vi navn som Bent Bredesen. Pete Knutsen. Pål Reinertsen, Per Kolstad, Atle Bakken,  Bjørn Kruse, Paolo Vinaccia med flere.
Et trivelig gjenhør.  Det var godt å høre Hildes stemme igjen.
Her finner du albumet på cd.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar