tirsdag 13. september 2016

TV-SERIE: THE NIGHT OF




Kilde:  HBO - Nordic.
Sesong 1.  8 episoder.
Hovedrolle:  Riz Ahmed

Jeg er en stor fan av Asbjørn Slettemark.  Han har samme smak som meg, i hvert fall når det gjelder krimlitteratur og filmer. Jeg har ofte fulgt hans anbefalinger på begge deler på nettstedet op-5.no, og har vel til dags dato ikke blitt skuffa.

For en stund siden leste jeg Asbjørns anbefaling om dette serien, og logga meg sporenstreks inn på HBO og starta med episode 1.  Og hva skjedde.  Jo, jeg ble hekta sporenstreks. Men så oppdaga jeg at det kun l en episode ute på HBO.  Her ble det som i «gamle dager»  da vi måtte vente en hel uke på neste episode i våre favorittserier.  Det er svært sjelden jeg ser TV-serier på denne måten i dag.  Enten ser jeg alle fortløpende på Smart-TV, eller jeg samler hele sesonger på PVR-boksen.
Tenk deg hvilke muligheter vi har i dag.  Vi kan se akkurat hva vi vil, når vi vil.  Det eneste problemet for min del er at døgnet har kun 24 timer.

Men tilbake til «The Night of». 
Tenk deg følgende mareritt:  Du har lyst på en fest.  Drar på by’n, og er i skikkelig stemning. 
Du tjyvlåner pappas bil.  Hvem har vel ikke gjort det? Du plukker opp ei heit jente, og det skjer det som kan skjer.  - -  Dessverre så tar denne, inntil dette øyeblikk, skikkelige amerikansk-pakistanske Nasir Kahn en miks av dop og alkohol.  Han våkner, og finner jenta liggende i senga, blodig og død.  Nasir stikker av, men blir stoppet, mistenkt for kjøring i påvirket tilstand.  Han blir selvfølgelig arrestert, og siktet for drapet på jenta han kun rakk å kjenne noen få timer.

Vi følger han og hans families kamp på flere arenaer, i fengslet, i samfunnet og mot systemet.

Jeg kan ikke la være å tenke på hvor aktuell denne TV-serien er i disse dager med et forestående presidentvalg, og særlig i forhold til en mann ved navn Donald Trump, og hans noe spesielle syn på de som har litt anderledes bakgrunn enn han selv. 

Jeg må også få lov til å nevne den meget farverike advokaten som dukker opp og tar Nasirs sak.

Dette er spennende til siste minutt, og jeg synes  ane at alt ligger til rette for en sesong 2.  
I tilfelle, - så regn med meg.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar