onsdag 7. september 2016

TV-SERIE: MAKING A MURDERER



År: 2015
Kilde:  Netflix.

Aller først må jeg bare si:  Smart-TV er en revolusjon og gave til oss TV-slaver.  Jeg tilhører den generasjonen som var overlykkelig da VHS-videoen og Movieboxen kom.  Tenk at vi kunne se TV akkurat når vi ville. Så kom en tid med krangel om hva som skulle bli fremtiden.  VHS, Beta eller Video 2000.  Jeg kjøpte min første videospiller i 1981.  Og  prisen? Ca 12.000, altså et par månedslønner på den tiden.

Jeg har alltid likt å følge med på nyheter innen lyd og bilde.  Derfor var jeg også tidlig ute med å kjøpe DVD-opptaker.  En fantastisk maskin for øvrig.

Men nå er det altså nett-TV.  Det blir nesten for mye av det gode for ei filmgal kjerring.  Så selv om sola skinner, så kan jeg sitte en hel dag , og gjerne natta med om serien er god nok.  Og for å ha sagt det; - Denne serien er god nok.

"Making a Murderer" er en amerikansk dokumentarserie. Den handler om Steven Avery, en mann fra Wisconsin som sonet 18 år i fengsel for sexuelt overgrep og drapsforsøk på Penny Bernstein.  Men i 2003 oppdaget man nye bevis.  Og disse bevisene førte til at Avery ble frikjent og slapp ut av fengselet.

To år etter at han slapp fri, ble Steven Avery arrestert for mordet på fotografen Teresa Hanbach.  Han ble funnet skyldig og ble dømt. Hans 16-årige nevø Brendan Dassey ble dømt for delaktighet i mordet.

Bevisene mot Avery er mange.  Men det lokale politi blir beskyldt for å ha plantet disse bevisene, så saken er slett ikke sikker.
Til alt overmål så skjer det hele bare dager før Averys rekordstore  erstatningsøkmål mot staten skal behandles.

Det er litt spesielt at serien er filmet gjennom en tiårsperiode.  Serien har  vært en snakkis i USA i lang tid.  Det har bl.a. vært en underskriftskampanje for å få Avery benådet.  Folket er delt i synet på om Avery er skyldig eller ikke.

Jeg slites også mellom å ha enorm sympati og være forbannet på politi og påtalemyndighet i det ene øyeblikket, og være bombesikker på at Avery er skyldig i det neste.  Jeg tror aldri jeg har sett en serie som har skapt så mye forvirring, iallfall i mitt hode.

Jeg forstår godt at denne serien engasjerer.  Dette er vel, uten sammenligning, noe av det beste jeg har sett. Og bare for å ha nevnt det, - jeg har sett mange TV-serier opp gjennom åra.
Og nå hører jeg at det kommer en sesong 2.  Jeg gleder meg og  kan nesten ikke vente.


Så i mellomtiden skal jeg se en annen serie som er et motstykke til Making a Murderer.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar