søndag 20. november 2016

DAGENS BOK: HANS OLAV LAHLUM – SPORVEKSLINGSMORDET




Fra cdon.no:
En 17 år gammel skiløper blir funnet skutt i sporet under siste etappe av en stafett i Holmenkollen. Udåden skjedde i åpent lende, men uten vitner. Politietterforskeren Kolbjørn "K2" Kristiansen har fått en ny brysom sak å bryne seg på. Sporvekslingsmordet er en tankevekkende familiehistorie om et adoptivbarn fra 1970-tallets Norge, og samtidig et nytt klassisk krimmysterium i serien om K2 og Patricia.


Min kommentar:

Da er nok en lydbok fra Lahlum kommet fra Blindeforbundets bibliotek.  Etter å ha lastet boka ned til min mobil, så har denne boka vært på øret mitt i vel 14 timer.  Heldigvis er det selveste Nils Nordberg som leser, og da er det hele meget behagelig å høre på.  Dette er bok nr 8 i serien om Kolbjørn Kristiansen, eller K2 som han kalles.

Allerede i lydbokas første minutt blir jeg overrasket.      Se bare her hvordan dedikasjonen boka åpner med lyder:  - «Boken er tilegnet Astid Uhrenholdt Jacobsen.  En skiløper i verdensklasse og en bestevenn i særklasse. Mange mennesker er raske i bena, klare i hodet eller gode i hjertet.  Du er en av de svært få som klarer å være alle tre samtidig, og dermed en uvanlig interessant  og inspirerende samtalepartner».
Ikke visste jeg at disse to var så gode venner.  Vel, - etter å ha tenkt meg om så kom jeg til å huske et innslag på tv for noen måneder siden. Du kan se innslaget om deres vennskap her

Men jeg la ikke så mye i dette innslaget.  De sa begge at de gjorde hverandre bedre.  Det er tydelig at Lahlum har hatt god hjelp av Astrid med denne boka.  Kanskje jeg er urettfedig mot Lahlum nå, men jeg ser ikke for meg at han har noe særlig erfaringer med skisport, løyper, smurning isv.  
Jo, det kan tenkes at han kan det meste teoretisk, men jeg ville blitt svært overraska om han var en av de som bruker løypenettet i Sørkedalen og Nordmarka jevnlig.  Men for all del, - jeg kan ta feil.

Jeg mistenker derfor at Astrid har inspirert Hans Olav i sin beskrivelse av de gleder langrennsporten gir. Det hele er så ekte at jeg med min kuldeastma føler jeg må ha på meg skjerf og ta en ekstra dose astmamedisin i enkelte partier av boka.

Og K2 jobber på som han har gjort i alle bøkene hittil.  Men denne gangen har han utfordringer.  Det kan se ut som om forholdet til hans forlovede Patricia har kjølnet noe.  Vi husker at hun ble skutt i den forrege boka, og har hatt problemer med helsen som følge av dette. 
Jeg er ikke imponert i forhold til hvordan K2 behandler sin forlovede under hennes rekreasjon.  Det virker som om det er en avgrunn mellom dem.  Og hva med den andre kvinnen som plutselig dukker opp?  Kan K2 tillate seg en forelskelse?

Ryktene sier at dette er siste bok om K2.  Det liker jeg dårlig.  Jeg har jo blitt godt kjent med dette kjæresteparet.  Håper inderlig at dette ikke var det siste møtet med dem.
Kjenner jeg Lahlum rett, så kommer det mer om ikke så altfor lenge.  Men om Lahlums kommende prosjekter har med seg K2?  Vi får bare vente og se.

Som alltid har Lahlum mye på hjertet, også i denne boka.  Jeg har nå blitt vant til at han skriver i jegform, noe som har forstyrret meg en smule tidligere.  Forfatteren gir oss nok en gang en historie med mange løse tråder. Men nok en gang klarer han å komme seg til mål, og samtidig nøste opp alle tråder.

Det kan se ut som om Astrid Uhrenholdt Jacobsen har vært til god hjelp for forfatteren.  I helga startet årets skisesong på Beitostølen. På de to første skirennene ble det en tredje og en fjerde plass til Astrid. Det kan se ut som en bra start på sesongen 2016/2017.   De har uttalt at de gjennom sitt vennskap gjør hverandre bedre.  Nå gjenstår det å se om forfatteren har bidratt til at skiløperen har blitt bedre.  Det vil resten av sensongen vise.

Bare å glede seg, til nye bøker og flere skirenn.

Her finner du boka som innbundet,  lydbok på cd  og lydbok i mp3-format.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar