onsdag 23. november 2016

FRA PLATEHYLLA: HOLE IN THE WALL – ROSE OF BARCELONA



1978.  Mercury.  9114 209


Nok en gang har jeg plukket ut ei plate med et Bergens band.  Denne gangen er det country-rock bandet Hole In The Wall som skal få noen runder på platespilleren. 

Hole In the Wall (HITW) var et norsk countryrockeband fra Bergen, startet i 1971, av Erik Møll og Rune Walle. I et historisk perspektiv kan Hole In the Wall plasseres blant pionerene innen roots-basert musikk i Norge. 

Gruppa eksisterte i tre forskjellige tidsepoker, med forskjellige besetninger. Navnet har referanse til en gjeng lovløse i den amerikanske ville vesten, som igjen hadde tatt sitt navn fra et fjerntliggende fjellovergang kalt for "Hole-in-the-Wall" i fjellene i Johnson County i Wyoming hvor de lovløse hadde sitt skjulested.

Bandet ble midlertidig nedlagt i 1973, men gjenoppsto i 1978.  Da med dette mannskapet:
  • Erik Møll – vokal, gitar
  • Lasse Berntzen – gitar, trekkspill
  • Inge Glambek – mandolin, banjo, vokal
  • Garmen de la Nuez – vokal, perkusjon
  • Bjørn Aarland – bass
  • Stein Nilsen – fele
Trygve Thue var produsent for albumet Rose of Barcelona, hvor materialet var skrevet av Møll. Thue deltok også som gitarist på albumet og andre gjester var Gunnar Bergstrøm på trommer, Tom Harry Halvorsen på piano og Magne Lunde på trommer.

Som vi ser, - mange solide navn deltok på denne, gruppas andre (og sste) LP.   

I 1984 ble bandet gjenforent for tredje gang.  I de senere år har bandet arrangert reunion-konserter.

Det har nå gått noen år siden jeg hørte denne skiva.  Jeg kjøpte den for ca 10 år siden. Den er ikke så ofte å se i salg.  Hvordan prisen på denne skiva ligger i dag vet jeg ikke. Jeg vil tro at det er langt unna bandets førsteskive som jeg rett som det er ser selges for et par tusen kroner.  I skrivende stund er høyeste registrerte pris kr 4.380 på nettstedet popsike.com.  Litt rart forresten,ettersom jeg ser denne skiva svært sjelden mens førsteskiva dukker opp rett som det er.  Men sånn er det med brukte vinylskiver.  En selger kan kun forlange det en kjøper er villig til å betale.


Jeg kommer uansett ikke til å selge denne plata.  Hvorfor? Jo fordi jeg samler norsk musikk på vinyl.  Men også fordi det er ei fin plate.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar