mandag 28. november 2016

SPLITTER NY VINYL I POSTKASSA: TO RUSTNE HERRER - HVIS HELSA HOLDER. THE ALBUM.


2016.  Warner Music Norway.  5054197286612 

Fra platekompaniet.no:
Samarbeidet mellom Jonas Fjeld & Ole Paus begynte å ruste for alvor allerede på tampen av 80-tallet. Jonas Fjeld Band hadde backet Ole Paus på noen tidligere plater, men i 1989 satte de to veteranene i norsk musikkliv seg ned for første gang for å lage sanger sammen. Av uforståelige grunner var det få i musikkbransjen som på dette tidspunktet forstod at Fjelds melodiske kapasitet koblet med Paus poetiske evner var en sikker vinner.


Min kommentar:

Finns det noe vakrere enn to eldre herrer med gitar?  Tja, - kanskje det.  Men når de to herrene er Jonas Fjeld og Ole Paus, ja da skal det jaggu noe til.

Jeg sitter med ei skive som jeg hadde sånn passe høy forventning til.  Jeg har ikke hørt så mye på deres samarbeide tidligere. Jeg har selvfølgelig en cd eller to i hylla.  Men et kjent problem blant oss samlere er at vi rekker ikke å spille all musikken vi eier.  En annen ting er at jeg i de siste 10 – 12 årene kun har spilt vinyl. Forresten - når spilte du en cd sist?

Samarbeidet mellom de to rustne herrene kjenner vi godt til.  De er jo begge skikkelige stabbesteiner i norsk musikkliv gjennom de siste 40 – 50 årene.

LP-utgivelsen er forseggjort. Vinylplata ligger i et nydelig utbrettscover hvor tekstene er trykket.  Men 13 sanger krever mye tekst.  Noe som gjør at denne rustne dama må fram med forstørrelsesglass og ekstra briller for å få fulgt med på tekstene.  Og så er jeg litt nerdete når jeg ser «trykkleifer».  Det er unødvendig.
På innerposen får vi flotte portrett-foto av de to godt voksne karer.

Herrene leverer harmoni som ethvert ektepar må misunne dem.  De er så samkjørte, både som låtmakere og sangere.  Jonas Fjelds stemme er så dyp og trygg at den bør leveres på blå resept.  Ole Paus  stemme derimot har andre kvaliteter.  Min gamle mor påstår at Ole Paus synger bare «halvtoner».  Jeg forstår hva hun mener.  For som publikum kan man sitte med en liten redsel for at stemmen hans slett ikke holder.  Men husk:  Dette er Ole Paus.  Han har full kontroll,  - på sin særegne måte, og har siden han startet sin karriere og gav ut sin første LP i 1970, levd av sin penn, sin gitar og sin stemme.

Vi kan ane satirikeren Ole Paus på de låtene har har eneansvaret for.  Her kjenner vi han igjen fra Paus-posten, albumene han hadde så stor suksess med på syttitallet.
Og sammen skaper disse to noe vakkert.

Her finner du albumet på  vinyl  og på  cd.  






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar