torsdag 17. november 2016

KVELDENS FILM: PÅ STRAM LINE (Tightrope).




Kanal:  Tv2
År:  1984
Skuespillere:  Clint Eastwood, Geneviève Bujold, Dan Hedaya, Alison Eastwood, Jenny Beck, Marco St. John.

Fra tv2.no:
Clint Eastwood spiller Wes Block, en New Orleans-detektiv på sporet av en massemorder. Samtlige av morderens ofre er prostituerte. En av deres kunder er nettopp Wes, en i og for seg en god mann, men altså horekunde.
Det er åpenbart at morderen er sadomasochist. Han er antakelig også ekspolitimann. Dette skremmer Wes, fordi han har en forkjærlighet for sex med kvinner i håndjern. Det er også et problem at han skal etterforske i et prostitusjonsmiljø der han er kjent som kunde...
Saken når sitt klimaks når massemorderen kidnapper Wes' datter, Amanda. Vil Wes klare å redde henne ut av knipa?

Min kommentar:

Endelig ….  En god gammaldags actionfilm med Clint Eastwood  i hovedrollen.  Få har vel gitt oss bedre valuta for kinobilletten enn gode gamle Clint’ern.  Og da hjemmevideoen kom på markedet tidlig på åttitallet var nok filmene med Mr Eastwood, og da særlig Dirty-Harry filmene på utleietoppen.   Så derfor hadde jeg en viss forventning da Pepsi-glasset var fylt opp og smågodteskåla likeså, og jeg var klar for å se filmen jeg hadde lagra på PVR dekoderen for en tid tilbake.

Da var jeg plutselig 30 år tilbake i tid.  Filmene hadde et visst mønster på en tiden, og særlig hadde Eastwoods filmer sin egen stil. Helten er en ensom, fraskilt, sexgal etterforsker. Og etter hvert som saken nærmer seg en løsning så blir dette er personlig sak.  

Hvem jager hvem?  Ja, vi har sett det før.  Og nei, det er ikke så veldig spennende lenger.  Men likevel er set morsomt å se hva vi lot oss underholde av for 30 år siden.  

Alle effektene er til stede. Som lange scener med fokus på sko og skritt i mørke, fuktige bakgater. Og mørkt er det hele tiden.  Overdreven musikk som følge til sexscener.  Bruk av masker.  Bruk av lav hastighet på viktige partier, som for å være sikker på at vi som publikum fikk med oss ting. Ganske mange «skvettescener».  Jeg tar meg i å tenke;  Var publikum virkelig så dumme på åttitallet? Var det nødvendig å tydeliggjøre alle små hint og spor? Eller er mine betraktninger et resultat av at jeg ser en åttitalls thriller med 2016-briller?

Clint Wastwood var 54 år da han spilte inn denne filmen, og var kanskje på sitt aller kjekkeste.  Uansett, så er han en av de aller, aller største.
Jeg lot meg faktisk underholde.  Men det blir ingen flere åttitallsfilmer her i stua på en stund.