torsdag 19. oktober 2017

KVELDENS FILM: SANG FOR MARION





Kanal:  Tv2
Skuespillere:      Terence Stamp,     Vanessa Redgrave
Gemma Arterton,      Christopher Eccleston,    Orla Hill
Regi:      Paul Andrew Williams
Sjanger:  Drama
Nasjon:  Storbrittania
År: 2012

Fra tv2.no:
Surpompen Arthur elsker og tilber sin alltid optimistiske kone Marion, men deler definitivt ikke hennes lidenskap for sang. Mens Marion deltar i det lokale koret, foretrekker Arthur å sitte for seg selv og klage over hvor pinlig det hele er. Men når Marions helsetilstand forverres, tvinges Arthur til å slippe sin sure mine og se annerledes på livet.



Min kommentar:

Jeg er en stor beundrer av Vanessa Redgrave.  Hun er fremdeles en av de flotteste jeg ser på et lerret eller en TV-skjerm.  Tenk at dama har fylt 80 år, og så vidt jeg vet så spiller hun for tiden inn en film eller to som ikke er ferdige enda.  

Mitt første minne av denne dama var en MacLean film fra syttitallet.  Jeg tror det var «Operasjon Bjørnøya» Det var i hvert fall en spenningsfilm, og Redgrave gjorde en meget god figur.

Dette er slett ingen spenningsfilm.  Det er vel egentlig en kjærlighetsfilm.  Fruen i huset er uhelbredelig syk.  Men mens hennes helse blir dårligere og dårligere, så blir ektemannen surere og surere.  Kanskje ikke så rart.  Han mister grepet.  Han blir ubehjelpelig.  Han frykter fremtiden, og lar så all denne frustrasjon gå utover den eller de som er i nærheten akkurat der og da.

En ganske kjent problemstilling altså.

Filmen blir framsnakket på denne måten:
En varm og rørende historie om å overvinne fortvilelse og å leve i øyeblikket.

Og vi som publikum får nok et bevis på at motsetninger tiltrekker hverandre.  Grinebiteren, surpompen og den noe pessimistiske Arthur og den evig optimistiske, blide og omgjengelige Marion elsker hverandre. Men de deler slett ikke interessen for Marions store lidenskap, det lokale koret.  Han synes korets opptreden er direkte flaut.

Men etter hvert som konas helsetilstand blir verre så bestemmer korets dirigent seg for å trekke Arthur med i det som skjer.  Hun utfordret gubben, og det er ingen lett jobb..  Men sakte men sikkert lirker hun Arthur ut av godstolen, og inn i koret.  Og så får vi se da om det er et vellyktet prosjekt.

Uansett resultat så er dette en utrolig varm film.  Jeg har sett den et par ganger, og kan derfor trygt anbefale den til andre filmelskere i alle aldre.

Her kan du kjøpe filmen som DVD  og Blu-ray




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar