onsdag 11. oktober 2017

SPLITTER NY VINYL: MAJOR PARKINSON – BLACKBOX


2017.  Degaton. DRLP2222


Fra majorparkinson.com:
Blackbox is the title track from the fourth studio album by Major Parkinson, the outlandish Norwegian cult prog phenomenon.

Featuring haunting lead vocals from Linn Frøkedal (Megaphonic Thrift, Misty Coast), Blackbox is a pop hybrid in a strange intersection somewhere between arctic electronics and heavy industry. In a room filled with black boxes that cannot be opened you can hear muffled screams. All the boxes have their own story to tell, but none of them can be deciphered. Accompanied by unrelenting horn sections, rusty hammers and chisels, you are invited on a march through cascades of glitter, faceless cheerleaders and burning flags.


Min kommentar:

Når det gjelder bandet Major Parkinson kommer jeg fremdeles tilbake til det jeg en gang leste på et utenlandsk nettsted, nemlig følgende: «Great band from Norway! A blend of Tom Waits and Björn Dählie».

Og fremdeles lurer jeg på hvorfor Bjørn Dæhlie blir nevnt i denne sammenhengen. Fordi, - med all respekt, - denne musikken har lite med hvit snø, bortoverski og pensjonerte skiløpere å gjøre.  Ja, rent bortsett fra det jeg nevnte i forrige blogginnlegg, nemlig at bandet kan spille fort.  

Jeg skrev dette mest for moro skyld.  Men du verden, som jeg fikk tyn.  Jeg har sjelden fått så mange mail og kommentarer, og ikke en eneste en var positiv.  Så jeg kommer IKKE til å nevne en eneste gang i dette innlegget at bandet spiller fort.  På den annen side er det flott at fansen engasjerer seg.  Men da jeg mottok mail nr 27 fra samme fyren, da var det litt i overkant.  Særlig ettersom jeg også tilhører en del av bandets fanskare.  Om jeg ikke ble ekskludert etter den forrige mailstormen.

Denne gang fornemmer jeg at bandet har gitt oss en enda mørkere og mer industriell plate.
Men så, når musikken er på sitt mørkeste, - Ja, da kommer Linn Frøkedal inn med sin lyse, vene stemme.  Ååå, jeg liker det.
Og folkens;  -  Dette er musikk som MÅ spillles ved volumknappen på max.

Tidligere blogg innlegg om Major Parkinsons utgivelser:



Du kan høre tittellåta fra dette albumet på  Spotify  og  Tidal

I skrivende stund ligger ingen klipp fra dette albumet på youtube.  Men denne konserten fra 2014 får duge inntil videre.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar