tirsdag 24. oktober 2017

NY VINYL POSTKASSA: HEGE BRYNILDSEN – TILL HARRY



2014.  Rootsy ‎– ROOTSYLP096


Selv om denne plata kom ut for tre år siden, så kom den i min postkasse kun for kort tid siden.  Jeg oppdaget Hege helt tilfeldig da jeg leste en anmeldelse på en nettsted.    Denne anmeldelsen gjaldt albumet «When my man comes to town» fra 2015.  Du finner mitt blogginnlegg om denne utgivelsen her.

Hege er en meget dyktig singer/songwriter fra Halden.  Leste på et utenlandsk nettsted, husker ikke hvor, at Hege bodde på grensen mellom Norge og Sverige.  Ja, det skal vel godt gjøres, men at hun bor ved grensen er det ingen tvil om.  Det beviser hun ved å utgi dette albumet hvor alle tekstene er på svensk. Bortsett fra Evert Taubes vise «Flickan I Havanna» så har Hege skrevet alle låtene på plata.

Jeg prøver å ikke lese så mye om artister og utgivelser før jeg skriver blogginnlegg.  Men når jeg, som i tilfelle med Hege Brynildsen, oppdager en ny og ukjent artist så må jeg selvfølgelig google litt.  Men jaggu skal man lese mye rart.  Jeg har lest følgemde om Hege på Dagbladets nettside som jeg trekker i tvil:  
Pappa Brynildsen var en av de første norske rockestjernene på 60-tallet, men albumdebuterte så seint som  i 1007 - etter påtrykk fra venner i det gode musikkmiljøet i Halden.

Jeg tror på at hun er datter av en rockemusiker, men jeg tviler på at han ga ut sitt første album i 1007, mer enn 20 år før slaget på Stiklestad!!  Godt gjort 😀
  
Hege har fått tildelt både Horten og Halden som hjemby.  Kanskje ikke så viktig for folk flest, men temmelig viktig for Hege selv og alle de andre som bor i samme by som henne.

Leste et sted at Paal Flaata har skrevet all hennes musikk.  Det er vel heller ikke helt riktig.  Men at de er gode samarbeidspartnere, - det er derimot sant..
Ja, sånn kan det gå.  Moralen må være at man skal være forsiktig med å google.  Det er mange «falske nyheter» på nettet.

Men en ting fant jeg ut ved å google.  Jeg ble temmelig nysgjerrig på hvem denne Harry var.  Og om ikke jeg har misforstått eller har blitt grundig lurt, så er Harry farfaren til Hege.  Han var visstnok en kar som gjorde sterkt inntrykk der han kjørte rundt i Halden by med sin amerikanske bil.

Det er vel heller sjelden at norske artister synger på svensk.  Vi må noen tiår tilbake i tid for at det var helt vanlig.  Jeg tenker da på artister som Wenche Myhre, Kirsti Sparboe, Inger Lise og noen få til. 

Men det låter jo vakkert da.  Svensk  klinger godt og er et melodisk språk.  Jeg liker dette. Og det er kanskje ikke så vanskelig for ei jente fra Halden å skrive og synge på svensk.

Her er hva Hege sier selv om saken på hennes egen youtube-konto:  «Jeg hadde ikke planer om å skrive svenske sanger, men melodiene kom etterhvert frem som svenske for meg. Derfor gikk det aldri å bruke det engelske språket, som jeg opprinnelig ville bruke».

Men det som slår meg er hvor forskjellig denne skiva er fra  den som kom et år senere «When my man comes to town». Jeg har ikke tenkt på at en stemme kan forandre seg avhengig av hvilket språk man synger på.  Men det er tilfelle her.  Nå skal det sies at denne skiva ikke er så «americana» som det neste albumet. 

Det er dermed ikke sagt hvilket album jeg liker best.  Jeg har nå spilt begge platene flere ganger, og klarer ikke bestemme meg.  Begge platene har et særpreg som bare Hege kan gi dem.  Dette er ekte musikk som vil røre og berøre deg.

Du kan høre dette albumet på Tidal og  Spotify


Her kan du kjøpe albumet på vinyl og cd







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar