tirsdag 12. august 2014

ALL IS LOST.











Fra Platekompaniet:
Academy Award- vinner Robert Redford spiller i All is lost, en spennende drama på åpent hav, om en manns kamp mot elementene for å overleve etter at yachten hans har blitt ødelagt på havet. Filmen er skrevet og regissert av Academy Award-nominerte JC Chandor (Margin Call) med musikk av Alex Ebert, og er en gripende, blodig og kraftfullt rørende hyllest til oppfinnsomheten og utholdenheten.

 

Min kommntar: 

Dette er i utgangspunktet ikke en film for en med ekstrem vann- og sjøskrekk. Jeg tør knapt nok tilbringe noen timer på Hurtigruta. Jeg tror fullt og fast på at hver eneste krusning på sjøen er et forvarsel om en bølge som skal senke den båten jeg måtte befinne meg i.

Denne filmen går langt i å bevise hvor mye en båt – og en mann tåler. Jeg er noe uskker på om det er rettferdig å bruke en 78-åring i denne rollen. Joda, Robert Redford er fremdeles ganske sterk og ganske smidig, men jeg kjenner at jeg sitter og er bekymret for gubben. Håper han har lært seg til å benytte stuntmann oftere enn han gjorde tidligere. Selv om det fysiske kan by på utfordringer for en aldrende kar, så får ikke hjernen hans noen utfordringer.  Teksten har trolig vært lett å lære. Han sier tre setninger etter ca en halv time. Så er det stille i en time før han skriker" FUCK" en gang.  Og så har han vl en setning eller to mot slutten av filmen. Jeg for mn del hadde nok for lengst skaffet eg uvanen med å prate med meg selv. I den situasjonen som Redford befinner seg i.


Filmen er sånn passe, men ikke mer. En kan oppfatte den som en modernisert utgave av "Den gamle mannen og havet". Men det vil bli en urettferdig sammenligning.  
Jeg sitter med to spørsmål etter å ha sett filmen.
Hva var kontaineren lastet med?  ... og
Hva i alle dager gjør en gammal gubbe ute på seiltur mutters aleine?


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar