lørdag 16. august 2014

DAGENS GAMLE LP: THE TABLES – SHADY WHIMS & OBSTACLES

1990. SCHTOOOPID RECORDS. OOO 01.



Fra Wikipedia:
The Tables var et indie-pop-band fra Oslo, som ble etablert i 1988 av Bartleby (Tore Sørensen), Reg Trademark (Ståle Caspersen) og Robert Birdeye (Steinar Buholm). Etterhvert ble Mono (Benedikte Sterner) og Sandy Shore (Kjersti Gravklev) med i bandet.
I 1989 spilte de fem inn albumet Shady Whims & Obstacles i Endless Sound Studio, som nettopp hadde blitt startet av Eystein Hopland og Ulf Knudsen fra bandet Sister Rain. Shady Whims & Obstacles var det første albumet som ble spilt inn i dette studioet. Albumet skulle egentlig utgis på plateselskapet Voices of Wonder, men etter at det var ferdig innspilt, var bandet og plateselskapet så uenige at samarbeidet opphørte. LP-en ble derfor gitt ut på The Tables' eget plateselskap Schtooopid Records. LP-en ble utgitt i 1990 , og fikk svært gode anmeldelser både i Norge og i utlandet. Den franske avisa Liberation kalte The Tables «Beatles i lommeformat»,mens Mick Dillingham i magasinet Bucketfull of Brains mente albumet inneholdt en overflod av ideer og psykedeliske eventyr.


Min kommentar:

Jeg oppdaget dette albumet tilfeldig da en platesamler påsto at dette var det beste norske album gjennom tidene. Jeg er ikke helt der enda, men jeg liker det bedre og bedre for hver gjennomspilling. For makan til spilleglede, eksperimentering og artige påfunn skal en lete lenge etter. Jeg mistenker at disse musikerne gjerne vil fremstå som seriøse, men lekne. Og de lykkes til de grader.

Fremførelsen låter så engelsk at jeg må ta meg en kopp te mens plata snurrer. Den engelske uttale er spiss og fornem i ren Queen Elisabeth-stil, eller Dorthe Skappel -stil hvis du ikke har hørt dronninga i det siste. Og ifølge Robbie Williams er Dorthe mer fornem i sin uttale  enn selveste dronninga.

Musikken er i hovedsak av typen skranglepop, med et psykedelisk preg. Dette er god, tidløs musikk, som mange vil ha glede av.





                               

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar